Voor het begin van de GP van Toscane gooide Vettel even een bommetje neer door aan te kondigen dat hij volgend jaar aan de slag gaat bij Aston Martin, dat nu nog Racing Point heet. Zijn timing is natuurlijk geen toeval. Hij maakt de aankondiging expres in het weekend dat Ferrari zijn duizendste race viert, omdat het team hem in zijn optiek buiten de deur zet met niets meer dan een belletje dat hij niet meer nodig is. Het zit niet meer goed tussen Vettel en Ferrari, en dat komt niet meer goed.
Niet alleen bij Ferrari rommelt het. Hamilton zit op het moment van schrijven nog zonder contract voor 2021. Volgens de geruchten wil Hamilton groeien in salaris van 40 naar 45 miljoen euro per seizoen. Ola Kallenius, nieuwe CEO van Daimler, zou juist willen besparen. Tegelijkertijd gaan er wilde verhalen dat teamsponsor Ineos een meerderheidsbelang neemt in Mercedes, en dat de teamnaam daarmee verandert naar Ineos. Wat betekent dat voor Hamilton? Gaat hij dan weg? Gaat hij ook het avontuur aan bij Aston Martin?
En wat doet Max doen? Ik denk dat hij voor nu nog even bij Red Bull blijft. Heel misschien stapt hij in 2022 over. Dan zijn er nieuwe regels, nieuwe auto’s, budgetcaps en noem het maar op. Maar je kunt als coureur niet in een glazen bol kijken om te zien welk team het succesvolst wordt. Van Mercedes verwachten dat ze aan de top blijven, dat is ondenkbaar. Als je kijkt naar de geschiedenis, dan zijn teams vaak vier of vijf jaar dominant en dan zakken ze af. Wat Mercedes nu doet, is al een record.
Voor dit jaar is het in ieder geval duidelijk. Hamilton is extreem dominant, en dat is best jammer. Bottas levert niet de strijd zoals Rosberg dat wel deed. Het zou mooi zijn voor de sport als Hamilton meer tegenstand uit zijn eigen team zou krijgen.
Reacties