Gisteren vermorzelde Max Verstappen het hele veld tijdens de GP van Bahrein 2023. ‘Elke keer dat ik een beetje wilde aanzetten, werd GP – m’n engineer – boos, dus dat zegt natuurlijk wel genoeg over vandaag’, zei Verstappen na de race tegenover Viaplay. Uit de data van de regerend wereldkampioen blijkt dat hij niet alles heeft gegeven.
De FIA deelt de hoogste snelheden die de coureurs hebben gereden in de kwalificatie en de race. De snelheid wordt gemeten aan het einde van het rechte stuk, vlak voor het remmen voor de eerste bocht. Verstappen haalt in de kwalificatie een maximumsnelheid van 323,2 km/u. Hij is daarmee zesde qua topsnelheid. Sainz rijdt het hardst met 326,6 km/u.
Topsnelheid van Verstappen tijdens de race
Tijdens de race komt Verstappen niet verder dan 303,7 km/u in de statistieken van de FIA. Daarmee is hij het traagst van alle coureurs. Het verschil met de hoogste snelheid op het meetpunt is 30 km/u. Dat is de snelheid van Hamilton, die 333,4 km/u haalt tijdens de race. Toch weet de Nederlander bijna 51 seconden voor Hamilton te finishen.
Overigens geeft Verstappen heus wel vol gas op de rechte stukken, maar tijdens de race gaat hij eerder van het gas dan in de kwalificatie. Dus bij het meetpunt rijdt hij al langzamer. In de kwalificatie remt Verstappen pas bij het 100-meter bord. Tijdens de race laat hij al bij 150 meter voor de bocht het gas los en laat de auto een stukje rollen.
Waarom is Verstappen zoveel langzamer en toch sneller?
Maar als Verstappen zo vroeg remt voor een bocht en dus langzamer rijdt, waarom wint hij dan toch? Allereerst rijdt Verstappen de hele GP van Bahrein zonder ook maar één inhaalactie te hoeven maken voor een positie. Hier en daar komt hij wat achterblijvers tegen die voor hem aan de kant gaan.
Hamilton vecht met onder andere Alonso en Sainz om de vierde en vijfde plaats. Inhalen kost een hoop tijd. Hierdoor komt de concurrentie minder snel dichtbij Verstappen, waardoor hij rustiger aan kan doen. Hij kan het zich dus makkelijk veroorloven om rustigere aan te doen met remmen. Daarnaast rijdt Verstappen een groot deel van de race op de zachte band, terwijl de concurrentie op hard rubber rijdt.
Er is nog een reden dat Verstappen betere tijden klokt dan Hamilton, namelijk het veelzijdige pakket van de Red Bull tegenover de doelgerichte Mercedes. De auto van Verstappen is sterk in de snelle en langzame bochten. Verstappen wint veel tijd in de bochten, waardoor een hoge top minder noodzakelijk is. De auto van Hamilton moet het hebben van de rechte stukken en gaat minder hard door bochten.
Is Verstappen ook zo dominant tijdens de volgende race?
Volgende GP is een ander verhaal, denkt Verstappen: ‘Saoedi-Arabië is een heel ander circuit. Je hebt er veel meer rechte stukken, snelle bochten en veel minder [banden]degradatie. En ik denk dat we voornamelijk hier goed waren met de degradatie. Dus ik verwacht als je het hebt over snelheid in de race dat iedereen een stuk dichterbij is in Jeddah.’ Die GP is op 19 maart.
Reacties