Alle Nederlanders kunnen zich ‘yo hé, yo hó‘ nog wel herinneren, maar vóór dat moment heeft Olav Mol nog een andere uitspraak die de fans vast is bijgebleven. De laatste sector van het circuit noemt Mol dan ‘Verstappen-land’, omdat Max en zijn auto daar erg goed presteren. Nu, zes jaar na de eerste F1-overwinning van een Nederlander, verandert ‘Verstappen-land’.
Bij bocht 10 begint Verstappen-land, die wordt vorig jaar al aangepast voor meer snelheid. Nu wordt bocht 13 aangepast zodat het geen scherpe bocht meer richting een chicane is, maar dat het een lange doordraaier wordt richting de laatste bocht. Ook deze bocht wordt dus een stuk sneller dan voorheen. Het tempo in het volledige laatste deel ligt nu dus een stuk hoger dan voorheen.
Waarom verandert Verstappen-land?
Eigenlijk gaat het circuit in grote lijnen terug naar hoe het vroeger was, toen er ook geen chicanes waren. De FIA vindt het in 2007 toch iets te riskant worden en introduceert de chicane om de snelheid eruit te halen. Nu komen ze daar op terug, want het gaat nu iets té langzaam en inhalen is te lastig geworden.
Om ervoor te zorgen dat het niet weer onveilig wordt, worden er vangkussens neergezet. Je kent deze onder de naam Tecpro-barrières. De baan wordt in totaal 18 meter korter. Wellicht dat de DRS nu ook eerder open mag waardoor inhalen gemakkelijker wordt. Op 4 juni komen we erachter, dan vindt de GP van Spanje van 2023 plaats.
De verschillen van het circuit in Barcelona
For the first time since 2006, we’ll be going flat-out through the final chicane in Spain this season! 😍#F1 pic.twitter.com/5m9PICDj7y
— Formula 1 (@F1) February 27, 2023
Reacties