Max Verstappen gaf gisteren een masterclass regen rijden in Oostenrijk. Na een fel duel in de eerste ronde met zijn teamgenoot was Verstappen ronde na ronde een seconde sneller dan de concurrentie. Dat, totdat het droog genoeg was voor droogweerbanden. De wisseling naar slicks zorgde ervoor dat de sprintrace in Oostenrijk, de leukste race tot nu toe is geweest in 2023.

Dat was gisteren. Nu worden de kaarten opnieuw geschud voor de GP van Oostenrijk 2023. Max Verstappen start vanaf pole, uiteraard, met naast hem Leclerc. Er is 30 procent kans op regen voor de race, dus waarschijnlijk gaat het weer geen rol spelen vandaag. Alle coureurs starten op medium-banden, behalve Alonso, Bottas en Magnussen; zij hebben hards. Magnussen en De Vries starten vanuit de pitstraat, omdat zij nieuwe onderdelen op de auto hebben staan.

Start van de GP van Oostenrijk 2023

Verstappen zet zijn auto ietwat schuin in zijn gridbox. Zo kan hij direct Leclerc afblokken richting de eerste bocht. Dat lukt, want Verstappen is beter weg. Richting de derde bocht kan Leclerc aanvallen, maar wordt vakkundig verdedigt door Verstappen. Ook in de vierde bocht probeert Leclerc wat, maar zonder succes. Verstappen houdt de leiding.

Terug naar de eerste bocht waar Yuki Tsunoda doet alsof het de F1-game is en duikt aan de binnenkant van een aantal auto’s. Tsunoda stuitert hierna over de kerbstone en komt daardoor in aanraking met Ocon. De voorvleugel van de AlphaTauri is beschadigd, maar Tsunoda blijft toch aanvallen. In bocht vier remt de Japanse coureur te laat en schiet daardoor de grindbak in.

Safety car in ronde 1

De stukjes koolstofvezel van de neus van Tsunoda zorgen ervoor dat de safety car op de baan komt. Het veld wordt door de pitstraat begeleid zodat de marshalls, de brokstukken veilig kunnen wegwerken. Al in de derde ronde gaat de safety car naar binnen en mag Verstappen de herstart dirigeren. De Red Bull-coureur gaat vóór de twee laatste bochten op zijn gas en verrast daar Leclerc mee. Verstappen pakt meteen de snelste raceronde en loopt uit op Leclerc.

De Ferrari-coureur heeft andere dingen aan zijn hoofd, namelijk zijn teamgenoot Sainz. Die zit binnen een halve seconde van Leclerc. De engineer van Sainz vraagt aan de coureur hoe zijn snelheid is ten opzichte van Leclerc. ‘Ik denk dat je dat wel kunt zien’, reageert Sainz. Toch krijgt de Spaanse coureur de opdracht om zijn teamgenoot voorlopig niet aan te vallen.

Weer de gele vlag

Lewis Hamilton meldt bij zijn team dat de auto niet wil sturen. Al in de dertiende ronde krijgt Hamilton zijn laatste waarschuwing voor track limits. In dezelfde ronde valt Nico Hülkenberg uit. Zijn Haas geeft de geest en wordt rokend afgevoerd. Hierdoor roept de wedstrijdleiding, de virtual safety car af en komt een groot gedeelte van de coureurs naar binnen voor vers rubber. Verstappen blijft als één van de weinige coureurs buiten. Zijn concurrenten van Ferrari komen allebei binnen.

De stop van Sainz duurt 4,5 seconden wat net te lang is. Hij valt terug achter Lewis Hamilton die ook naar binnen is gekomen. Toch hoeft Sainz zich geen zorgen te maken om de Mercedes. Die is net voor de vijfde keer buiten de baan geweest. Hij krijgt daarvoor een tijdstraf van vijf seconden. Intussen is het razend spannend in het middenveld. Meerdere auto’s liggen binnen een seconde van elkaar. De regie kan het geweld aan inhaalacties nauwelijks bijhouden.

Hamilton klaagt over de boordradio

Achter de top drie strijden Hamilton en Pérez om de vierde plaats. De twee hebben een prachtig duel waarbij de coureurs elkaar over en weer inhalen. Daar moet je van genieten als coureur, zou je zeggen. Niet voor Hamilton. Hij is woest dankzij zijn straf en is ervan overtuigd dat Pérez meerdere keren buiten de baan komt. Volgens de wedstrijleiding valt dat wel mee. Het gevecht stopt helaas doordat Pérez de pitsstraat op zoekt.

In ronde 25 van de 71 komt Max Verstappen naar binnen. Hij wisselt van de medium naar de harde band. Wanneer hij de pits uitrijdt, komt hij vlak achter Sainz terecht. Een ronde later zet Verstappen een actie in, in de derde bocht. Sainz verdedigt goed, maar moet zich een bocht later gewonnen geven. Alsof dat niet erg genoeg is, krijgt de Ferrari even later een vijf seconden straf. Ook Sainz is te vaak buiten de baan geweest.

Verstappen terug aan de leiding

In rondje 34 van de 71 sluit Max Verstappen aan bij raceleider Leclerc. Verstappen heeft geen haast met het inhalen van zijn concurrent. Een ronde later is het raak en pakt Verstappen de leiding terug. Vervolgens probeert Leclerc nog iets in de vierde bocht, maar dat mislukt. Hierna loopt Verstappen uit, zoals je verwacht.

Een stuk naar achteren hebben De Vries en Magnussen weer ruzie. Net als in Canada racen de twee met het mes tussen de tanden. In bocht zes wil geen van beide coureurs opgeven. Magnussen zit aan de buitenkant en komt daardoor het grind tegen. De wedstrijdleiding vindt dat De Vries zijn concurrent van de baan duwt en krijgt daardoor een straf van vijf seconden.

Intussen blijft het straffenfestival doorgaan. Halverwege de race hebben Albon, Sainz, Hamilton, Ocon en Gasly een tijdstraf gekregen voor track limits. Zij lossen deze straffen in tijdens de pitstops. Hamilton blijft maar doorgaan over de straffen tegenover zijn team. Toto Wolff grijpt en vertelt Hamilton dat de coureurs voor hem ook vast wel een straf gaan krijgen. Oftewel, focus je op het rijden, Lewis.

Laatste pitstops in de top

Met nog 23 ronden te gaan, maakt Leclerc zijn tweede pitstop. Hij gaat van de medium-band naar de harde band. Twee rondes later reageert Verstappen. Hij doet precies het tegenovergestelde. Het gat naar Pérez achter hem is groot genoeg om na de pitstop aan de leiding te blijven. Vervolgens gaat ook Pérez naar binnen waardoor Leclerc weer als tweede aansluit.

Inmiddels houdt Hamilton maar niet op over de tijdstraffen. Wederom moet Wolff hem tot rust manen. ‘We weten dat de auto slecht is. Rij er gewoon mee’, zegt de teambaas van Mercedes. De straffen blijven inderdaad komen. Yuki Tsunoda gaat voor de zevende keer buiten de baan. Hij krijgt daarvoor in totaal tien seconden straf.

Pérez klimt op naar het podium

Na zijn pitstop kruist Pérez gemakkelijk door het veld heen. Dat, totdat hij bij Sainz komt die op de derde plaats rijdt. Die doet er alles aan om de Red Bull achter zich te houden. Tot aan het illegale toe verdedigt Sainz zijn positie. Tijdens het remmen beweegt Sainz richting Pérez, iets dat volgens het reglement verboden is. Maar ach, we krijgen er wel een geweldig duel door.

Iedere keer als Pérez in de derde bocht een actie probeert, komt Sainz naar hem toe. In ronde 62 moet Sainz uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Pérez. Sainz is van mening dat Pérez hem aan het ‘intimideren’ was door gevaarlijk aan te vallen. Daar doen de stewards terecht niets mee. Beide coureurs streden op of soms zelfs over het randje en Pérez is uiteindelijk de winnaar.

Verstappen wil de snelste raceronde

Red Bull Racing vraagt aan Verstappen of hij zijn banden wil koelen. Dat ziet de Nederlander niet zitten. ‘Ik wil nieuwe banden’, zegt hij. Daar wil het team eerst niet in meegaan, omdat het risico te groot is. Toch gehoorzaamt Red Bull en komt Verstappen naar binnen voor zachte banden. De stop is goed en de leiding wordt niet uit handen gegeven.

De keuze blijkt de goede te zijn. Max Verstappen pakt de snelste raceronde in de laatste ronde van de race. Zo vinkt Verstappen ook de GP van Oostenrijk in 2023 af met het maximaal aantal punten. Leclerc sluit aan als tweede voor Pérez en Sainz. De update van McLaren lijkt het goed te doen. Norris finisht namelijk als vijfde voor Alonso en de beide Mercedessen.

Update 22:00 uur: Na de race zijn de stewards er door Aston martin op geattendeerd dat er verschillende moment van track limits niet zijn meegenomen. De wedstrijdleiding is hier op in gegaan en is druk bezig geweest met het checken van alle momenten waarbij de track limits zijn overschreden. In totaal zijn er volgens de FIA 1.200 (!) meldingen gerapporteerd over het betreden buiten de baan en er een voordeeltje uit halen. Na de bijbehorende straffen is dit de uitslag van de GP van Oostenrijk 2023.

Uitslag van de GP van Oostenrijk 2023

  1. Verstappen
  2. Leclerc
  3. Pérez
  4. Norris
  5. Alonso
  6. Sainz
  7. Russell
  8. Hamilton
  9. Stroll
  10. Gasly
  11. Albon
  12. Zhou
  13. Sargeant
  14. Ocon
  15. Bottas
  16. Piastri
  17. De Vries
  18. Magnussen
  19. Tsunoda
  20. Hülkenberg

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)