Tijdens de kwalificatie voor de GP van Canada 2023 zorgde een half natte, half droge baan voor een enerverende startgrid. Nico Hülkenberg eindigde als tweede en Leclerc en Pérez vielen al in het tweede deel uit. Na de kwalificatie bleek dat Hülkenberg te hard heeft gereden toen de rode vlag werd gezwaaid. Daardoor wordt hij drie plekken teruggezet. Ook Sainz, Tsunoda en Stroll worden drie plaatsen teruggezet. Zij zaten andere coureurs op een gevaarlijke manier in de weg.

Helaas helaas, op zondag is de kans op regen veel kleiner. Voorafgaand aan de race heeft het dan ook niet geregend waardoor we gewoon op de slicks starten. Gedurende de race is er twintig procent kans op regen. Ga er dus maar niet vanuit dat we nog wisselen naar inters of full wets. Het grootste gedeelte van het veld start op de mediums. Pérez, Magnussen en Bottas beginnen op de harde band en Gasly op softs.

De start van de GP van Canada 2023

Hamilton komt als beste weg wanneer de lampen uit gaan. Hij volgt Max Verstappen richting de eerste bocht en gaat voorbij aan Alonso. Achter hen strijden Pérez en Sainz om de elfde plaats. Sainz lijkt het duel te winnen, maar schiet door in een chicane. Hij komt daardoor op een hogere kerbstone en met Pérez weer voor zich dulden. Richting de laatste bocht pakt Sainz zijn plek terug als Pérez vroeg in de remmen gaat. Achter hem komt Magnussen met een rotvaart aanzetten. Hij weet ternauwernood de Red Bull te ontwijken en via de uitloopzone terug op de baan te komen.

Intussen doet Verstappen, Verstappen-dingen. Binnen een rondje of zes is het gat naar Hamilton achter hem gegroeid naar twee seconden. Hamilton krijgt op zijn beurt Alonso in zijn nek. Op racesnelheid lijkt de Aston Martin de betere auto. Het komt nog niet tot een inhaalooging. Logan Sargeant zorgt namelijk voor een gele vlag. Hij krijgt van zijn team te horen dat hij zo snel mogelijk zijn auto moet parkeren. Zijn Williams heeft last van een ‘kritisch probleem’. Daardoor roept de wedstrijdleiding, de virtual safety car af.

Groene vlag

Na een korte periode onder de gele vlag racen we weer verder. Het middenveld zit zo kort na de start nog dicht op elkaar. De Ferrari’s en Pérez hebben hier het meeste last van. Omdat inhalen moeilijk is op het Circuit Gilles-Villeneuve heb je minder profijt van een snellere auto. Voor dat middenveld kruipt Russell richting Alonso en Hamilton. De opmars van Russell wordt gestopt … door Russell.

De Brit snijdt het tweede deel van een chicane te hard aan waardoor hij bij het uitkomen van de bocht te breed uitkomt. Op de extra ruimte die Russell nodig heeft, vindt de Mercedes een betonnen muur. Die geeft niet mee waardoor Russell veel schade heeft. Hij haalt nog wel de pits en blijkbaar wordt de auto heel genoeg bevonden om door te racen. Uiteraard valt Russell wel helemaal terug naar de laatste plaats.

Safety car

Door de restjes Mercedes die Russell achterlaat, komt de safety car de baan op. Verstappen, Alonso en Hamilton reageren direct door een pitstop te maken. Daarbij komt Hamilton net voor Alonso weer terug de pitstraat op. Volgens Alonso en zijn team was dat op een gevaarlijke manier. De wedstrijdleiding kijkt naar het incident en besluit om geen straffen uit te delen.

Aan het einde van de zestiende ronde komt de safety car naar binnen. Verstappen gaat zo laat mogelijk op zijn gas zodat er een kort stuk is voor Hamilton om een inhaalpoging te wagen. Verstappen houdt dan ook comfortabel de leiding. In de eerste ronde na de neutralisatie is het gat naar Hamilton al 1,2 seconden. Dat gat groeit gestaag.

Alonso voorbij aan Hamilton

In ronde 22 is Alonso het zat en zet zijn eerste inhaalpoging in op Hamilton. Op het lange rechte stuk voor de laatste chicane is de Aston Martin dermate sneller dat Hamilton zich gewonnen moet geven. De Mercedes-coureur probeert het nog wel richting de eerste bocht, maar dat verdedigt Alonso perfect. Nu kan Alonso zijn eigen snelheid rijden. De eerstvolgende ronde is het gat naar Hamilton 1,2 seconden.

Terug naar Verstappen dan maar? Die meldt over de boordradio dat hij grip verliest op deze banden – de hard band. Zijn engineer reageert kalm door te vertellen dat het team, de boodschap van Verstappen heeft begrepen. De mindere grip leidt nog niet tot een gevaar voor de leiding van de race. Verstappen houdt het gat naar Alonso op zo’n 4,5 seconden. Vervolgens laat Verstappen weten dat de grip weer beter is. Dat zien we ook terug in het gat naar Alonso dat groeit naar 5,3 seconden.

De Vries naast de baan

We zitten op de helft van de race als verschillende coureurs in het middenveld. De Vries komt steeds dichterbij Magnussen en probeert de Deense coureur in te halen in de eerste chicane. Magnussen weet niet van opgeven en laat de auto staan. De Vries gunt zijn concurrent geen ruimte op de baan waardoor de twee elkaar raken. Vervolgens loopt het duel verder naar de volgende chicane. Daar remmen de twee beide te laat en schieten rechtdoor. Zo vallen de twee kemphanen terug naar de laatste plaatsen.

Van de top drie komt Hamilton als eerste naar binnen. De ronde erna reageert Alonso door ook te wisselen van rubber. Daardoor kan Verstappen een pitstop maken zonder zijn eerste plaats te verliezen. Wanneer de Red Bull terug op de baan komt, is het verschil naar Alonso achter hem 4,5 seconden. Verstappen kiest voor de mediums, net als Hamilton. Alonso staat op de harde banden.

Russell valt uit

Met nog vijftien ronden te gaan moet Russell opgeven. De remmen van zijn Mercedes oververhitten teveel waardoor het team het te gevaarlijk vindt om te blijven rijden. Russell was net lekker bezig om een actie op Albon voor te bereiden, maar zijn gehavende Mercedes blijkt toch te erg beschadigd om de wedstrijd uit te rijden.

De teamgenoot van Russell begint de aansluiting te vinden bij Alonso. Het voordeel van de zachtere band ten opzichte van de Aston Martin voor hem lijkt nu zijn vruchten af te werpen. Met nog tien rondjes te gaan, verkleint Hamilton het gat naar voren tot anderhalve seconden. Alonso krijgt van zijn team te horen wat het gat is. ‘Laat het aan mij over’, is de reactie van de Spaanse coureur. Het verschil loopt hierna weer op naar drie seconden.

Finish van de GP van Canada 2023

Vooraan cruiset Verstappen naar zijn 41ste overwinning waarmee hij op gelijke hoogte komt qua overwinningen met Ayrton Senna. Alonso verdedigt zijn tweede plaats en de Ferrari’s halen dankzij hun pitstops onder de safety car een vierde en vijfde plaats. Albon is de man van de wedstrijd. Hij verdedigt zo’n beetje de hele race zijn zevende plaats. Knappe prestatie van de oud-teamgenoot van Verstappen. Op de finishlijn pakt Stroll nog een puntje door Bottas in te halen. Het verschil op de streep is 0,03 seconden.

Uitslag van de GP van Canada 2023

  1. Verstappen
  2. Alonso
  3. Hamilton
  4. Leclerc
  5. Sainz
  6. Pérez
  7. Albon
  8. Ocon
  9. Stroll
  10. Bottas
  11. Piastri
  12. Gasly
  13. Tsunoda
  14. Norris
  15. Hülkenberg
  16. Zhou
  17. Magnussen
  18. De Vries
  19. Russell
  20. Sargeant

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)