Je moet echt totaal geen verstand hebben van Formule 1 als je het verschil met vorig jaar niet ziet. Een van de dingen die het eerst opvallen, is dat de velgen en de banden anders zijn. Pirelli gooit het over een andere boeg en gaat van 13-inch naar 18-inch velgen. De band zelf wordt ook heel anders. Eerder zagen we de band nog wel eens bewegen op de velg, maar dat ga je nu minder zien.

Waarom F1-coureurs dit jaar minder zicht hebben

De coureurs gaan overigens ook minder zien. Als je in een Formule 1-auto zit, is het alsof je thuis in je badkuip zit, met de pedalen ter hoogte van je kin. Normaal kijk je dan over de top van je banden vanuit de cockpit. Omdat die banden nu groter zijn, zie je daar ook veel meer van. Sterker nog, het zit je eigenlijk een beetje in de weg.

Max Verstappen zei al dat de apex minder goed te zien was bij het insturen van een bocht. Je moet dus een beetje gaan timen en een weg daaromheen vinden. Monaco zal wel een dingetje worden als de bochten minder goed te zien zijn.

Je zag nog niet de definitieve F1-auto’s

Wat we tot nu toe hebben gezien, zijn in de verste verte niet de auto’s die we tijdens de eerste Grand Prix gaan zien. De ontwerpers van de auto’s krijgen de hoofdprijs betaald om binnen de reglementen de limieten op te zoeken. Nu hopen we dat Red Bull ook in het seizoen weer net zo goed blijft ontwikkelen als andere jaren.

Maar je hebt ook teams als Ferrari en Aston Martin die vorig jaar een minder seizoen hebben gehad. Daardoor konden zij vorig seizoen al eerder afschrijven en beginnen met het ontwikkelen van de auto voor dit jaar. Red Bull en Mercedes hebben vorig jaar tot aan het eind volle bak gestreden. Die ontwikkeling van beide auto’s liep natuurlijk wel parallel, maar andere teams konden al eerder volledig de focus op dit jaar leggen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)