Waarom Max Verstappen won in Oostenrijk

Tot nu toe was het een treintje van Mercedes, Ferrari en dan Verstappen

Foto('s): Red Bull Content PoolMax Verstappen Oostenrijk
Foto('s): Red Bull Content PoolOranje legioen leger GP van Oostenrijk Max Verstappen
Foto('s): Red Bull Content PoolMax Verstappen Oostenrijk
Foto('s): Red Bull Content PoolRed Bull monteurs
Foto('s): Red Bull Content PoolMax Verstappen Oostenrijk
Max Verstappen Oostenrijk
Oranje legioen leger GP van Oostenrijk Max Verstappen
Max Verstappen Oostenrijk
Red Bull monteurs
Max Verstappen Oostenrijk

Na de dodelijke saaie GP van Frankrijk leek dit F1-seizoen bezegeld. Mercedes domineert, Ferrari volgt en Max Verstappen rijdt er als vijfde (of vierde of derde, als ie mazzel heeft) achteraan. Maar na de saaiste race sinds jaren, was daar plots de spannendste race in tijden. Maar waarom kon Max Verstappen nu opeens wél iedereen achter zich laten? En dan ook nog eens vanaf de zevende plek.

De belangrijkste reden, boven alles, is dat Max Verstappen waanzinnig reed. De coureur haalde alles uit de kast om het oranje leger een fenomenaal spektakel te bieden. De strategen van Red Bull hadden ook goed bedacht dat Max op medium-banden moest starten. Ferrari startte bijvoorbeeld op zachte banden en moest eerder pitten.

Max kon daardoor pas tien ronden later dan Ferrari naar de harde band wisselen. Daarbij presteerde de auto van Max Verstappen bijzonder goed op de Red Bull Ring. Het tempo in bocht één lag zeer hoog waardoor Max op het rechte stuk veel snelheid had. Bocht drie sneed Verstappen sneller aan, wat hielp bij het inhalen.

De Red Bull was zelfs zo in vorm, dat hij de snelste rondetijd op harde banden afpakte van de Ferrari van Vettel, die op soft-banden reed. De extra grip kwam door een andere vleugel dan degene hij had in de trainingen. De Honda-motor stond bovendien op standje ‘alles of niets’, wat hij overigens uitstekend volhield.

En Max Verstappen had, net als vorig jaar toen hij ook de GP van Oostenrijk won, een nieuwe helm op zijn knar. Bijgeloof? Vast en zeker – maar het werkte in ieder geval niet tegen hem. De overwinning van Max Verstappen was een potente cocktail van uitstekende ingrediënten. De assertieve inhaalactie op Leclerc was daarbij de limoen op de rand. De 26 punten die Max binnensleept met deze race brengt hem weer op de derde plek met drie punten voorsprong op Vettel.

Waar was Hamilton?

Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton finishte sinds de GP van Mexico van vorig jaar niet meer buiten de top drie. Dit weekend kwalificeerde hij al niet extreem goed én hij kreeg een gridstraf waardoor hij startte op P4. Daarbij beschadigde hij zijn voorvleugel, wat zorgde voor een extra lange pitstop om de neus te vervangen.

Tussenstand F1-seizoen 2019

1.  L. Hamilton 197
2.  V. Bottas 166
3.  M. Verstappen 126
4.  S. Vettel 123
5.  C. Leclerc 105
6.  P. Gasly 43
7.  C. Sainz Jr. 30
8.  L. Norris 22
9.  K. Räikkönen 21
10.  D. Ricciardo 16
11.  N. Hulkenberg 16
12.  K. Magnussen 14
13.  S. Pérez 13
14.  D. Kvyat 10
15.  A. Albon 7
16.  L. Stroll 6
17.  R. Grosjean 2
18.  A. Giovinazzi 1
19.  G. Russell 0
20.  R. Kubica 0

Foto: Red Bull Content Pool

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken