Als je een blik werpt op de zoveelste game met WRC-licentie, compleet met exact hetzelfde lettertype dat de sport de afgelopen drie decennia heeft gebruikt, zou je je best mogen afvragen waarom iemand er nog iets geeft om EA Sports WRC. Maar als je klaar was met de officiële rallygame – je bent dan niet de enige – geloof ons dan als we zeggen dat je het nog een kans moet geven.

Voor het eerst is een WRC-game gebouwd op basis van de Dirt Rally-serie. Als we eerlijk zijn, heeft Dirt de afgelopen jaren de officiële WRC-game met huid en haar opgegeten. Maar nu zijn de krachten gebundeld. De details, de besturing uit Dirt Rally en de verschillende ondergronden die ook daadwerkelijk anders aanvoelen: het gaat maar door. Of je nu met een controller of een racestuur rijdt: het asfalt, gravel en de sneeuw voelen schrikbarend realistisch aan.

Zelfs als een oud omaatje rijden is tof

Voor ons eerste avontuur in EA Sports WRC bevinden we ons in winterse omstandigheden ergens in de bergen rond Monaco. Jep, een proef van de legendarische Monte Carlo Rally. We beginnen rustig aan. Het voelt vreemd om te genieten van extra langzaam rijden, maar toch betrappen we onszelf erop. We zijn seconden langzamer dan de concurrentie, maar hebben plezier voor twee.

Oké, genoeg gelachen, eens zien of we ook wat snelheid kunnen maken. Daarvoor pakken we natuurlijk de hoogste klasse van de hedendaagse rallysport: de Rally1-auto’s. In dit geval stappen we in de GR Yaris Rally1. We merken al snel dat deze hybride rallyauto’s misschien wel de makkelijkste zijn om te besturen ondanks hun alarmerende snelheid. Het gemak waarmee ze een bochtje omgaan, helpt dan weer.

• EA Sports WRC-game screenshot Toyota GR Yaris
  • EA Sports WRC-game screenshot Audi Quattro
  • EA Sports WRC-game screenshot Mitsubishi
  • EA Sports WRC-game screenshot sneeuw Ford
  • EA Sports WRC-game screenshot sneeuw
  • EA Sports WRC-game screenshot dorpje
  • EA Sports WRC-game screenshot sneeuw
  • EA Sports WRC-game screenshot dorpje

Als je echt een bloedstollende ervaring wilt, selecteer dan een Groep B-rallyauto (het liefst de Audi Sport Quattro S1) en probeer te overleden in de winterse rallyproef in Zweden. Andere historische rallyauto’s werken ook minder lekker mee, maar dat is juist het doel. Een Impreza van Colin McRae zorgt ook voor een flinke stoeipartij, al zul je deze auto eerder temmen dan de vierwielaangedreven Audi.

Rallystages uit de echte wereld

Deze WRC-game heeft ook de beste rallystages in de historie van het spel, omdat ze de omgevingen uit de echte wereld hebben geplukt. Misschien vreemd dat ze voorheen nooit de echte stages gebruikten, maar daar malen we nu niet om. Het oog voor detail is fenomenaal. De routes slingeren door uitgestrekte landschappen en weerspiegelen perfect de uitdagingen waar echte rallycoureurs mee te maken krijgen.

Je voelt je ook al snel een echte coureur. De rallypaadjes zijn soms zo smal dat je vergeet te ademen. Daarnaast zijn de stages langer dan ooit in een rallygame. Een route van dertig kilometer test je focus en is, helaas vaak, een goede demonstratie van de crashsoftware. Ja, het is frustrerend om de stage steeds opnieuw te beginnen en geen ‘flashback’-knop te hebben, maar uiteindelijk leer je hier het meeste van.

Word teambaas van je eigen rallyteam

Ook volgt de nieuwe WRC-game het pad dat de F1-gamereeks heeft ingeslagen. Je bent bij de carrière-modus niet alleen coureur, maar ook teambaas. Zo kun je werknemers aannemen en ontslaan, beheer je de financiën en plan je de rally’s in waaraan je wilt meedoen. Bij alles wat je doet, wordt je bijgestaan door een gids genaamd Keith. Wij verdenken Keith ervan dat hij familie is van Thomas Shelby.

Voor de grotere durfallen kun je zelfs een eigen WRC-auto bouwen. De builder is een leuke toevoeging aan de game, maar hij is wel vrij beperkt. Zo kun je geen Frankenstein-auto bouwen met de voorbumper van een Fiesta en de koplampen van een i20N. De onderdelen komen van niet-bestaande merken af. Wel kun je erg specifiek de auto aanpassen.

Naast de carrière-modus kun je online tegen andere racen en kun je losse een kampioenschappen rijden in de WRC, WRC2 en Junior WRC. Ook is er een onderdeel genaamd ‘Moments’. Hierbij wordt je in een tijdmachine gestopt en ga je terug naar een waargebeurde rally. Zo scheuren we met een afgetrapte Subaru Legacy van ‘een Schotse coureur’ tijdens de Rally van Finland van 1992. Heerlijk, die nostalgie.

Eindoordeel van EA Sports WRC

Het klinkt gek, maar de officiële licentie zorgt bij dit spel voor een onterecht vooroordeel. De recreatie van de hoofdrallyklasse is zo briljant. De aanwezigheid van echte WRC-auto’s is een welkome, maar de manier waarop de combinatie auto-ondergrond-condities wordt gesimuleerd, verdient veel meer dan het sticketje ‘officiële WRC-game’. Of je nu rallyliefhebber bent of niet: laat deze game niet aan je voorbij gaan.