‘Weer een onbetaald-werksimulator’, dachten we toen we de eerste trailer van Taxi Life The City Driving Simulator voorbij zagen komen. Uit diezelfde video bleek dat spelers met een elektrische auto kunnen rijden en ermee naar een laadpaal kunnen om op te laden. Geinig detail, vonden we, maar zit er meer achter deze taxisimulator?

Je begint het spel met een rondleiding op een oefenparcours. Wat direct opvalt, is het aantal handelingen dat je moet uitvoeren. Van het aanzetten van de knipperlichten en koplampen naar de elektrische ramen en de cruisecontrol: alles moet je zelf doen. We missen alleen nog een taxameter, gek genoeg. Het spel gaat een stuk verder dan alleen maar rijden.

We spelen het spel met een controller en merken dat de input niet lekker overkomt. Wanneer je de stuurstick naar links duwt, begint de bestuurder eerst rustig te draaien, maar op een gegeven moment besluit het mannetje flink over te pakken en dan gaat het stuur naar maximale uitslag. Dit maakt een bochtje met wat snelheid nemen een flinke uitdaging. Een kleine correctie zit er ook niet in en voor je het weet, zwalk je over de weg als een dronken Uber-chauffeur.

Van deze uitgever mag je meer verwachten

Goed, het stuurgevoel is niet geweldig, maar wat wil je van een gameontwikkelaar die een beroepsim maakt? Nou, wel wat, want de uitgever (dus niet de ontwikkelaar) is Nacon, het bedrijf dat WRC-games tussen 2013 en 2022 uitgaf. Je mag aannemen dat zij wel weten hoe de fysica van een auto werkt. Misschien is het de bedoeling om het sturen erg arcade te maken, maar op deze manier wordt het juist lastiger om simpel te sturen.

De omgeving van de taxisimulator zit goed in elkaar

Na het volbrengen van de oefenopdrachten mag je aan de slag in de stad. Taxi Life The City Driving Simulator speelt zich af in Barcelona. Je verkent de Catalaans metropool en herkent er trekpleisters, zoals het standbeeld van Columbus of het Plaça de Catalunya. Op de kaart kun je dit soort monumenten vinden en afvinken. Het afvinken van deze bezienswaardigheden is een leuke sidequest, waar de citymarketing-afdeling van Barcelona erg blij mee zal zijn.

Verder komt het straatbeeld van Barcelona ook redelijk goed over in het spel. Overdag is het druk op de weg en steken er geregeld voetgangers over bij een zebrapad en in de avonduren is het wat rustiger. In de spits merk het Spaanse temperament dat bij de NPC’s is ingebouwd. Wat er nog mist, zijn fietsers en scooter-rijders. Op iedere hoek van een weg vindt je deelfietsen en geparkeerde Vespa’s, wat in de echte wereld ook zo is, maar nooit kom je iemand op een tweewieler tegen.

Zo werkt de taxisimulator

Naast monumenten, tankstations en garages kun je potentiële klanten bevinden op de kaart. Klik op zo’n klant om zijn ritje te accepteren. Vervolgens rijd je naar de afgesproken locatie toe waar een blauw vak wordt uitgelicht. Vervolgens breng je de klant naar zijn bestemming waar een oranje hokje is om in te parkeren. Tot zover een doodnormale taxirit.

Tijdens de rit kan de passagier vragen stellen over de stad, het weer of je bevelen om de ramen open te doen of de radio wat zachter te zetten. Deze functies kun je via een sneltoetsmenu gemakkelijk bedienen tijdens het rijden. Het spel vertraagt wanneer je in dit menu gaat zodat je genoeg tijd hebt om het tabblad met de radio te vinden en de muziek een tandje zachter te zetten.

Wanneer je een klant in de auto hebt, kun je maar beter op je tellen letten. Er loopt een oranje balk in het scherm die het geduld van de klant aangeeft. Bega je een verkeersovertreding, dan krimpt de balk. Hoe meer geduld er over blijft, hoe meer fooi je krijgt. Je begrijpt dat het niet erg vermakelijk is om je strikt aan de verkeersregels te houden in een spelletje, maar heb je er het geduld voor, dan wordt je ervoor beloond.

Een van de problemen van Taxi Life

Een irritatiepuntje dat we ervaren bij het afleveren van een klant. Zijn drop off-zone bevindt zich op het trottoir. Geen probleem, zetten we hem daar wel even neer. Nadat de klant betaalt en uitstapt, wil je weer de weg op, maar dan blokkeert het verkeer jouw weg. Prima, dan wachten we even, maar tussen dat verkeer rijdt een politieagent.

De Guardia Civil kan ook echt boetes uitdelen. Per drie seconden dat we op de stoep staan, krijgen we een boete van 50 euro. Omdat het verkeer maar blijft komen en we liever geen lakschade willen, wachten we netjes, maar dat kost even 500 euro. Meer dan het geld dat we verdiend hebben tijdens de vorige taxirit.

Nog een probleem in het taxispel

Helaas gaat het in de drukke stad heel vaak fout. Je staat netjes te wachten voor een rood verkeerslicht terwijl achter je een bezeten Spanjaard er vol inklapt. Je schrikt je eigen het leplazerus, want bij de animatie van een botsing lijkt het alsof Barcelona wordt getroffen door een aardbeving en jij het epicentrum bent. Nog tien minuten spelen later gebeurt het weer. En daarna nog een keer. Het geduld van de gamer en van de virtuele klant loopt hierdoor hard achteruit. Heb je net Juan keurig afgeleverd op zijn plaats van bestemming, ben je het geld dat je aan het ritje hebt verdiend kwijt aan onderhoud.

Door dit soort akkefietjes en het telkens moeten onderhouden van je auto maak je nauwelijks progressie. We hebben het spel een paar avonden gespeeld en er nu een uurtje of vijf, zes in zitten. Daarmee hebben we nog niet genoeg XP verzamelt om tot het niveau te komen om een taxibedrijf te beginnen. Wat YouTube-video’s van streamers leert ons dat het managen van een bedrijf in het spel niet veel werk verschaft. Je huurt een chauffeur in, koopt een extra auto en je werknemer gaat lekker aan de slag.

Daar zit een van de grootste pijnpunten van het spel. De taxisimulator is gedetailleerd, maar op de verkeerde plekken. Het is leuk dat de stad één op één is nagebouwd, maar de makers hadden beter wat meer tijd kunnen stoppen in het uitdiepen van alle bijkomstigheden van het hebben van een taxibedrijf.

Daarnaast zullen er maar weinig gamers zijn die na een lange dag werken of studeren graag hun gameconsole aan zetten om vervolgens in een file terecht te komen met een chagrijnige klant op de achterbank. Nee, liever zal de speler een potje virtueel voetballen, oorlogje spelen of met auto’s rijden op een plek waar geen voetgangers oversteken.

Waar wie de taxisimulator nuttig kan zijn

Goed, is Taxi Life: The Driving Simulator meer dan een onbetaalde-werksim? Nee, voor taxichauffeurs in de dop of anderen die eens van het beroep willen proeven, kan dit een leuke voorbereiding zijn. We zien het ook best voor ons dat dit kan werken bij cursussen of andere leermomenten waarbij de speler een VR-headset op zijn knar krijgt en achter een stuurtje wordt gezet.

Ook kunnen we ons voorstellen dat je als inwoner of liefhebber van de stad Barcelona je prima vermaakt. Ontwikkelaar Simteract heeft eerder van dit soort nabootsingen gemaakt voor het vak hovenier, kok en treinmachinist. Wat de inhoud van het spel betreft, zouden we makers adviseren met het spreekwoord: schoenmaker blijf bij de leest.