
Alsof de ‘SUV-koe’ niet genoeg is uitgemolken, lanceert Renault vandaag officieel de Koleos. Opvallend is dat het Franse merk als één van de eerste merken aankondigde een SUV te gaan produceren, maar er vervolgens als een van de allerlaatste fabrikanten mee op de markt komt. Rare jongens, die Fransen.
Een verrassing is de Koleos dus zeker niet, want nagenoeg exact dezelfde auto was in 2006 al te bewonderen tijdens de Autosalon van Parijs. En in juni vorig jaar hebben we de auto ook al een keer aan je laten zien.
Maar goed, het uiterlijk van de auto kan ons niet echt bekoren, want het oogt een beetje suf en niet zo stoer als bijvoorbeeld een Hyundai Tucson. Verder heeft Renault met de schuine achterzijde geprobeerd om de Koleos er sportief uit te laten zien. Of dat gelukt is, mag je zelf oordelen. Het interieur van de Renault ziet er verder wel prima uit en het is voorzien van alle gemakken die we van een moderne SUV mogen verwachten.
De Koleos is samen met Nissan ontwikkeld en daarom rijdt de SUV op het onderstel van de Qashqai/X-Trail. Renault levert de Koleos in eerste instantie met keuze uit twee dieselkrachtbronnen en een benzinemotor. De 2.0 dCi diesel is van Renault zelf en komt in twee uitvoeringen: de sterkste van de twee levert 173 pk en 360 Nm en de minder sterke versie levert 150 pk en 300 Nm. De benzinemotor is afkomstig van Nissan en levert 172 pk en een koppel van 226 Nm.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Renault Koleos Initiale Paris dCi 175 X-Tronic

Renault Koleos: 1e rij-indruk

Renault Koleos wil revanche

Sterrenregen

Autotest: Renault Koleos 2.0 dCi

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n comfortabele Renault Talisman na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
