
Volkswagen heeft de Golf GTI Clubsport S minutieus gefinetuned op de Nürburgring en dat werpt zijn vruchten af. In zijn natuurlijke habitat noteert de (voorlopige) über-Golf een tijd van 07:49.21, een record voor voorwielaangedreven productieauto’s.
Daarmee stoot de Golf de Honda Civic Type R van de troon. Of eigenlijk is het meer een duwtje, het scheelt slechts 1,42 seconden. Het geheime wapen is de speciale Nürburgring-stand waarmee het onderstel, de motor, de besturing en de uitlaatsound ideaal samenspelen met het asfalt van de Groene Hel. Al zal dat laatste vooral mentale steun geven.
Anders dan andere circuits is de Nürburgring geen gladgestreken baan. Het onderstel is daarom zo afgesteld om op hoge snelheid oneffenheden goed te absorberen en de Golf stabiel te houden. Semi-slickbanden zorgen daarbij voor optimale tractie.
De 310 pk zorgt dat de Golf GTI Clubsport S in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u raast. De achterbank, een armsteun en geluidsdemping zijn daarbij overbodige luxe en moesten verdwijnen. Mede daardoor geeft de weegschaal slechts 1.285 kilo aan, zo’n 63 kilo minder dan de reguliere GTI. Ook leuk: het is een ouderwetse handbak.
Volkswagen bouwt de Clubsport S om het veertigjarige bestaan van de Golf GTI te vieren. Bij het jaarlijkse GTI Treffen in het Oostenrijkse Wörthersee is hij voor het eerst te zien. De productie is beperkt tot 400 exemplaren.
Binnenkort hopen we nog een recordfeestje te vieren in naam van Donkervoort.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
