
Volkswagen heeft de Golf GTI Clubsport S minutieus gefinetuned op de Nürburgring en dat werpt zijn vruchten af. In zijn natuurlijke habitat noteert de (voorlopige) über-Golf een tijd van 07:49.21, een record voor voorwielaangedreven productieauto’s.
Daarmee stoot de Golf de Honda Civic Type R van de troon. Of eigenlijk is het meer een duwtje, het scheelt slechts 1,42 seconden. Het geheime wapen is de speciale Nürburgring-stand waarmee het onderstel, de motor, de besturing en de uitlaatsound ideaal samenspelen met het asfalt van de Groene Hel. Al zal dat laatste vooral mentale steun geven.
Anders dan andere circuits is de Nürburgring geen gladgestreken baan. Het onderstel is daarom zo afgesteld om op hoge snelheid oneffenheden goed te absorberen en de Golf stabiel te houden. Semi-slickbanden zorgen daarbij voor optimale tractie.
De 310 pk zorgt dat de Golf GTI Clubsport S in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u raast. De achterbank, een armsteun en geluidsdemping zijn daarbij overbodige luxe en moesten verdwijnen. Mede daardoor geeft de weegschaal slechts 1.285 kilo aan, zo’n 63 kilo minder dan de reguliere GTI. Ook leuk: het is een ouderwetse handbak.
Volkswagen bouwt de Clubsport S om het veertigjarige bestaan van de Golf GTI te vieren. Bij het jaarlijkse GTI Treffen in het Oostenrijkse Wörthersee is hij voor het eerst te zien. De productie is beperkt tot 400 exemplaren.
Binnenkort hopen we nog een recordfeestje te vieren in naam van Donkervoort.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Wordt de diesel (per ongeluk) ineens weer heel aantrekkelijk in Nederland door de nieuwe wegenbelasting?

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring
