De nieuwe Range Rover Sport laat net als de al eerder onthulde Range Rover de bestaande klanten niet steil achteroverslaan met een designrevolutie. Tenminste, niet aan de voorkant. Land Rover slankte de koplampen af en hield zich bezig met het verstoppen van de raamrubbers en raamlijsten. Het zijn kleine details die de nieuwe Sport een elegantere en rustigere uitstraling geven.
Aan de achterkant is de Range Rover Sport wel onmiskenbaar nieuw. Waar de bumper bij de oude nog voorbij de achterklep stak, ligt deze nu daarmee in lijn. De ogenschijnlijke kwetsbare achterklep is de droom van elke schadehersteller, zou je denken, maar de eerste verdedigingslinie tegen parkeerpaaltjes is nu de diffuser. Bovendien is het onderste deel van de klep van kunststof en daarom makkelijk te vervangen, zonder dat de gehele achterklep eraan moet geloven.
Een spoiler voor de aerodynamica
Boven op de achterklep monteert Land Rover de langste achterspoiler van het merk ooit. Dit zit er sportief uit, maar het draagt ook bij aan een lagere luchtweerstand. De ruitenwisser heeft een mooi verstopplekje, zoals we dat van Land Rover gewend zijn. Helaas kon het merk geen soortgelijke locatie vinden voor de achteruitrijcamera, die nu als een AliExpress-gadget boven het kenteken uitsteekt.
Een groot verschil met de vorige Range Rover Sport is dat de optie voor een derde zitrij compleet vervalt. De Sport is nu altijd een vijfzitter – wie met z’n zevenen op pad wil, moet een normale Range Rover kopen. Voor de vijf inzittenden groeide de interieurruimte wel in vergelijking met de oude Sport, net als de bagageruimte.
Stap van de Range Rover over in de Range Rover Sport en je zult merken dat de stoel lager staat (20 millimeter), maar de rest van het dashboard juist omhoog is gekomen. Hierdoor zit er bijvoorbeeld een extra vakje onder de middenconsole. Deze herindeling van het interieur moet zorgen voor een geborgen en ingebouwd gevoel – alsof je in een cockpit zit.
Geen normaal koolstofvezel voor de Range Rover Sport
Land Rover zweert ouderwets koolstofvezel af. Volgens de interieurdesigner ‘doen ze dat al 20 jaar’ en is het tijd voor iets ‘tijdlozers’. We interpreteren dit als ‘die stomme tuners zijn ermee aan de haal gegaan, dus nu kunnen wij het niet meer gebruiken’. Voor het interieur valt alleen maar te kiezen uit forged carbon fibre. Je weet wel, dat geperste spul dat Lamborghini bijvoorbeeld op de Performante gebruikte. We noemden het voorheen keukenblad, maar op minder grote oppervlakken misstaat het niet, moeten we eerlijk toegeven.
Voor de verdere afwerking van het interieur past Land Rover donker chroom toe. Alleen rond de knoppen en schakelaars zit het normale chroom – om deze vanuit de ooghoeken goed vindbaar te maken. Het scherm op het dashboard meet 13,1 inch en achter het stuur zit nog een 13,7-inch scherm voor belangrijke zaken als de snelheid en de tankinhoud. De Range Rover Sport staat altijd op luchtvering en de achterwielen kunnen tot 7,3 graden meesturen voor extra wendbaarheid. Daarnaast zijn er een hoop rijmodi voor op de weg, maar ook ernaast.
Motoren Range Rover Sport
Qua aandrijflijnen is er genoeg keuze. Het topmodel is de Range Rover Sport V8 met 530 pk en 750 Nm. De 4,4-liter V8 heeft nu een turbo, waar de vorige achtcilinder nog een supercharger gebruikte. De 0-naar-100-tijd van 4,5 seconden is hetzelfde als die van de vorige Range Rover Sport SVR. Of er nog een nieuwe SVR-versie komt, is niet bekend.
Dan zijn er twee plug-in hybrides die beide een zes-in-lijn gebruiken. Eén versie produceert 510 pk en de andere 440 pk. Dankzij de 38,2-kWh batterij haalt de Range Rover Sport op papier een elektrische actieradius van 113 kilometer. Volgens Land Rover moet je rekening houden met een echte elektrische actieradius van 88 kilometer, wat alsnog een serieuze afstand is. In totaal moet een afstand van 740 kilometer tussen tankstations of laadpalen mogelijk zijn.
Voor de liefhebber is er ook nog een 3,0-liter dieselmotor. Deze zes-in-lijn produceert 300 pk en 650 Nm. Alle uitvoeringen hebben een achttraps automaat van ZF. Is de elektrische actieradius van de plug-in Range Rover Sport niet genoeg? Dan kun je wachten op de volledig elektrische versie, die komt in 2024. De Nederlandse vanafprijs van de nieuwe Sport is 104.548 euro.
Reacties