
De bovenstaande Ford Mustang is niet alleen een motivatie om nooit benendag te skippen in de sportschool, het is ook nog eens de Mustang met serienummer 5F07U100002. Kijk even naar de laatste vijf cijfers. Het is de eerste Ford Mustang hardtop die een serienummer kreeg. Nummertje 00001, een convertible, staat in het Henry Ford Museum. Dus dit is naar alle waarschijnlijkheid (er heerst wat verwarring over de volgorde van de serienummers) de oudste Ford Mustang die je nu kunt kopen. Of nou ja, waar je nu op kunt bieden. Of eigenlijk pas in mei. Maar goed: de eerste van iets dus. En dat betekent geld.
De ielige diagonaalbandjes met Citroën 2CV-achtig smal loopvlak zitten op zeldzame 13-inch velgen. Een transmissie met drie versnellingen is gekoppeld aan de basismotor, een zes-in-lijn. De kleur heet Caspian Blue. Al twee decennia lang probeert Mustang-expert Bob Fria het verhaal achter de 5F07U100002 te ontrafelen. Tijdens het restaureren ontdekte Bob een aantal stukken plaatwerk met prototype-merktekens erop. Zo ontdekte hij dat er zo’n 150 tot 180 pre-productie-Mustangs zijn verkocht. Waarvan dit dus de eerste Ford Mustang hardtop is die zijn serienummer kreeg. Of het ook daadwerkelijk de allereerste Mustang met vast dak ís, is niet helemaal zeker. Het was nogal een chaos in de fabrieken destijds.
Mecum Auctions veilt de auto in mei. Wat de eerste Ford Mustang hardtop gaat opleveren, is ieders gok. Zelfs Mecum Auctions durft er geen geschat bedrag aan te hangen. Je portemonnee zal sowieso dikker moeten zijn dan de bandjes van deze Mustang.
Eén reactie op “Waarom deze Ford Mustang een monsterbedrag moet kosten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Automaat?