In de racerij moet alles steeds kleiner en efficiënter. Zelfs Formule 1-wagens zullen er binnen afzienbare tijd aan geloven, en hun race-V8’jes inleveren voor een stel turbogeladen viercilinders. Ook op Le Mans zijn de regels veranderd, getuige de nieuwe Audi R18 lange-afstandsracer. Die heeft een V6 TDI.

Ooit begon het dieselsucces op het circuit voor Audi met een dikke V12 – waarvan we nu nog steeds een afgeleide in de Q7 kunnen vinden – maar dat kan anno 2011 echt niet meer. De nieuwe V6 is 3,7 liter groot en zorgt ongetwijfeld nog steeds voor explosieve prestaties. De R18 is extreem licht omdat hij de monocoque uit één stuk koolstofvezel is opgemaakt, en beschikt over een optimale gewichtsverdeling, onder andere door details als even grote voor- en achterwielen. Opvallend is ook het feit dat de R18 een gesloten auto is; sinds 2000 waren de Audi Le Mans-racers open, maar dat blijkt aerodynamisch minder efficiënt te zijn (duh?).

Op 8 mei 2011 maakt de R18 op de 6 uur van Spa-Francorchamps zijn debuut; de spectaculaire 24 uur van Le Mans vindt plaats op 11 en 12 juni. Nu is de hamvraag natuurlijk: waarmee verschijnt Peugeot aan de start?

Reacties

Meer van TopGear