
Vandaag is een dag als zovele, want er is een nieuwe crossover aangekondigd. Deze keer gaat het om de Jaguar E-Pace: een kleinere, goedkopere versie van de bekende F-Pace.
Nederlandse of Belgische prijzen weten we nog niet, maar in Engeland wordt een instapbedrag genoemd van zo’n 32.000 euro. Dat klinkt aantrekkelijk, en het moet vreemd lopen als er vanaf 2018 – want dan komt hij op de markt – niet in een mum van tijd overal E-Paces langs/op de stoep staan. De Range Rover Evoque mag zijn borst nat maken – ook al komt zijn eerste serieuze concurrent nota bene uit eigen stal.
Jaguar stuurde een plaagtweet de wereld in met bovenstaande plaatjes. Het zijn respectievelijk de E-Pace, F-Pace en de aankomende elektrische I-Pace. Vergelijk ze met elkaar, en je ziet dat de E-Pace een veel kleinere overhang aan de voor- en achterkant heeft. Hij zal wat minder praktisch zijn dan de F-Pace, maar we vermoeden dat ie qua ontwerp weleens (nog) geslaagder zou kunnen zijn.
Wat voor techniek kunnen we in de Jaguar E-Pace verwachten?
Dat is nog niet precies bekend. Al zegt Jaguar al wel dat we mogen rekenen op vierwielaandrijving en ‘hun nieuwste benzine- en diesel-turbomotoren’. We gokken dat de 2,0-liter viercilinders hier de belangrijkste factor zullen zijn.
De F-Pace is op dit moment Jaguars bestverkopende model. Naar verwachting zal de E-Pace die rol behoorlijk snel overnemen. Wanneer dan de I-Pace nog eens in het spel komt, heeft Jaguar plots een uitgebreider SUV-gamma dan Porsche en kunnen ze zelfs bijna opboksen tegen de brede modellijnen van Mercedes en Audi. Wie had dat een paar jaar geleden gedacht?
Meer van TopGear


De snelste Jaguars van dit moment

Wat is de beste crossover in het C-segment?

Jaguar E-Pace S D240 AWD

Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE

Toen Terry Grant een Jaguar door een kurkentrekker joeg

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
