Met de F-Pace bewees Jaguar dat de wereld een flinke appetijt heeft naar SUV’s van de beroemde Britse autobouwer. Geen enkele andere Jaguar ooit wist immers zo snel de magische grens van 100.000 verkochte exemplaren te doorbreken. Tijd voor de aantrekkelijke Jaguar E-Pace om dat succes dunnetjes over te doen in het crossover-segment, waar de Duitse drie-eenheid nog altijd koning, keizer en admiraal is. Kleine spoiler: die Duitsers kunnen hun borst alvast lichtjes gaan bevochtigen.

Het broertje van…

Jaguar benadert z’n F-type als leider van de troep en heeft de E-Pace daarom lieflijk omgedoopt tot cub – of, in beter Nederlands, welp. En dus ontbreekt het de nieuwe telg niet aan familietrekjes. Vanbuiten herken je direct de in your face-grille en de uitvergrote vorm van de koplampen. Maar ook in het interieur waan je je dankzij het lekkere leer, de strakke lijnen en ook dat handige handvat bij de middenconsole in een F-type. Zij het eentje met een achterbank, die toevallig wat hoger op z’n poten staat.

Als de F-type z’n moeder is, dan mag ie pa zeggen tegen de Range Rover Evoque. De Jaguar E-Pace  staat namelijk op het platform dat ook als basis dient voor de Evoque, en dat betekent meteen dat je het in deze Jaguar met een stuk minder aluminium moet stellen dan je van de Britten bent gewend. En dus met wat meer gewicht dat je misschien zou willen. Al onderstrepen we meteen nadrukkelijk: dat gewicht is vooral op papier een dingetje, in de praktijk merk je er bar weinig van dat de E-Pace niet het lichtste welpje van de troep is.

De motoren van de Jaguar E-Pace S D240 AWD

De Jaguar E-Pace komt in een flink palet aan smaken van dwarsgeplaatste 2,0-liter viercilinder diesel- en benzinemotoren, met zowel voorwiel- als vierwielaandrijving. De D150 – waarin de ‘D’ uiteraard voor diesel staat – met voorwielaandrijving en een handbak is de absolute instapper; kleed je ‘m aan met 4WD, dan komen de negentraps automaatbakken in zicht.

Ga je vervolgens voor de topmodellen D240 of P300 – met, je raadt het al, de ‘P’ van petrol – dan kun je daar ook nog de Active Driveline-optie aan toevoegen. Deze zorgt ervoor dat de E-Pace het koppel en de tractie optimaal over de wielen verdeelt.

Schrik overigens niet van het onein­dige oerwoud aan uitrustingsniveaus en optiekeuzes waarmee je je E-Pace naar eigen smaak kunt opfluffen. In de basis is het eigenlijk best simpel. Echt waar. Je hebt de ‘kale’ E-Pace zonder toevoeging en vervolgens kun je daar de uitvoeringen S, SE en HSE aan vastplakken.

Daarnaast heb je de R-Dynamic, R-Dynamic S, R-Dynamic SE en R-Dynamic HSE, die net even een tandje sportiever zijn. Het spreekt voor zich dat niet alle motorvarianten samengaan met alle uitrustingsniveaus.

Hoe doet hij het eigenlijk in de praktijk?

Ben je er nog bij? Mooi. Want al dat trimgeneuzel is natuurlijk leuk en aardig, maar nog belangrijker is wat de E-Pace klaarspeelt in de praktijk. Eigenlijk kunnen we daar vrij kort over zijn. De vierwielaangedreven Jaguar E-Pace S D240 AWD die wij rijden, toont zich een ware berggeit met veel trekkracht.

De kans dat je met die 240 pk en 500 Newtonmeters ooit iets tekortkomt, is piepklein. De motor reageert gretig op het gas en de carrosserie laat zich zetten als die van een sport­auto. Daarbij helpt ook het onderstel: Jaguar gaf ‘m stijve bussen en stabilisatorstangen, waardoor ie ook tijdens het nodige noeste stuurwerk niet overmatig overhelt en strak op z’n vier wielen blijft staan.

Je dirigeert ‘m met veel gevoel, en geef je een fikse spuit gas, dan begin je de indruk te krijgen dat je één organisch geheel met hem bent. Op dat soort momenten moet je jezelf zachtjes influisteren dat je in een compacte SUV rijdt, anders zou je dat belangrijke feit zomaar kunnen vergeten.

De nadelen van de Jaguar E-Pace

Af en toe roept dit strakke gedrag een klein nadeel op: de E-Pace is – zeker met de 20-inch wielen waarmee wij op pad zijn – bij vlagen iets té stug. Ja, zelfs als je ‘m op z’n allercomfortabelst instelt. Wat ons betreft is het een overkomelijk euvel, maar je moet er wel van houden.

Met een vanafprijs van 48.800 euro voor de Nederlanders en 36.050 euro voor onze gefortuneerde zuiderburen komt de Jaguar E-Pace ontegenzeggelijk meer binnen bereik van de massa dan z’n grotere troepgenoot. Wil je ‘m echter een klein beetje naar je zin maken, dan loopt de optieteller al snel hoog op. Maar: dan heb je wél de mooiste crossover die er op dit moment te koop is, met uiterst scherpe rijkwaliteiten bovendien. Een welpje, misschien, maar wel eentje om niet zonder (rijders)handschoentjes vast te pakken.

Specificaties Jaguar E-Pace S D240 AWD


Motor

1.999 cc
viercilinder turbo
240 pk @ 4.000 tpm
500 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving

vier wielen
9v automaat

Prestaties

0-100 km/u in 7,4 s
top 224 km/u

Verbruik (gemiddeld)

6,2 l/100 km
162 g/km CO2  G Label

Afmetingen

4.395 x 1.984 x 1.649 mm (l x b x h)
2.681 mm (wielbasis)
1.926 kg
55 l (diesel)
577 l (bagage)

Prijzen

€ 48.800 (NL)

€ 36.050 (B)

Vonnis


In verhouding tot z’n concurrentie overklast de E-Pace met gemak. Hij rijdt scherp en strak, voelt uiterst sportief en ziet er dankzij z’n F-type-genen ook nog eens uit om af te likken. Alleen die prijs hè, altijd weer die prijs

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)