
Je zou denken dat een SL met ’63 AMG’ op z’n achtersteven al meer bandenverschroeiende roadster is dan je ooit nodig zult hebben, maar nee. Er zijn altijd mensen die per se een twaalfcilinder in hun tweezitter willen hebben. Daarom zet Mercedes ook bij deze generatie de SL65 AMG in hun showrooms.
Dankzij een hoop aluminium en koolstofvezel weegt deze auto 170 kilo minder dan zijn voorganger, en dat komt erop neer dat Mercedes een baby-olifant van de oude SL heeft afgepeuterd. We hebben het overigens nog steeds over een drooggewicht van 1.950 kilo, maar soit. Dan is er ook nog eens meer vermogen: 630 pk, oftewel 18 stuks extra. Het koppel bedraagt een schier onbruikbare 1.000 Nm. Dit alles komt voort uit een 6,0-liter biturbo V12 met nieuwe turbo’s, koppen, en spruitstukken, geherprogrammeerde elektronica en een herzien uitlaatsysteem.
Mede dankzij de 7G-Tronic-versnellingsbak – voorheen moest de SL65 het nog met een vijftraps automaat doen – is de nieuwe über-Benz onaards snel: van 0 naar 100 km/u accelereert hij in 4,0 seconden, waarna hij doorknalt naar een begrensde 250 km/u. Dit laatste is met het gebruikelijke Performance Pack op te rekken naar 300 km/u. Ondanks deze uitzinnige cijfers is de nieuwe SL65 een stuk vriendelijker voor de ijsbeertjes: de CO2-uitstoot bedraagt ‘nog maar’ 270 g/km (was 333 g/km).
Natuurlijk krijgt ook deze SL weer de gebruikelijke elektronische SYSTEMEN MET HOOFDLETTERS mee, zoals KeylessGO, ParkTRONIC en een systeem dat zorgt dat je niet in slaap valt (is een biturbo V12 daarvoor niet voldoende?). Ook de fijne AirSCARF-nekblazertjes zijn er weer, en dat vinden wij wel PRETTIG.
In de herfst verwachten we de SL65 AMG op de markt. De prijs is nog niet bekend, maar reken er maar op dat die een handvol universitaire opleidingen hoger zal liggen dan die van de toch al bizar snelle SL63. Waardoor wij ons wederom afvragen wie dat er in vredesnaam voor over zal hebben.
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: Oude naam krijgt nieuwe techniek

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
