
Terwijl Volkswagen zijn Europese thuismarkt keer op keer probeert te paaien met lieve, groene elektro-conceptcars, pakt hun Amerikaanse tak het net even anders aan. De enorme SUV die ze daar hebben rondrijden, de Atlas, leende zich bij uitstek voor conversie naar een pick-up. Dus wat presenteerde VW onlangs op de autoshow van New York? Precies: deze Volkswagen Atlas Tanoak.
Oké, we moeten erbij zeggen: het is (nog) een concept. De Tanoak is bedoeld om de interesse van het publiek te peilen in het populairste ‘auto’-segment in de VS. Wij zouden zeggen: waarom niet? Hij ziet er alvast een stuk beter uit dan Mercedes’ omgebouwde Nissan.
Een lijvig geval
De Volkswagen Atlas Tanoak is in ieder geval van gepast Amerikaans formaat. Hij is 5,44 meter lang, 2,03 meter breed en 1,84 meter hoog – en dat terwijl ie in essentie gewoon op hetzelfde MQB-platform staat als jouw Golf Variant. Hij komt van z’n plek door een turboloze 3,6-liter V6 FSI met 280 pk, een achttraps automaat en 4Motion-vierwielaandrijving. Hiermee doet ie 0 naar 96 km/u (60 mph) in 8,5 seconden. Voor het zwaardere modderwerk heeft hij een lage overbrenging.
Vijf mensen kunnen een plek vinden in het interieur, en in de laadbak moet je er in sommige werelddelen nog zo’n twintig kwijt kunnen. De Atlas Tanoak blinkt je tegemoet met een heel led-arrangement aan voor- en achterkant. In het interieur vinden we uiteraard een Digital Cockpit, en sfeerverlichting die zich aanpast aan de rij-modus (zoals Offroad of City) waarin je je bevindt.
Wanneer kun je de Volkswagen Atlas Tanoak kopen?
Niet, voorlopig, maar het zou ons niks verbazen als Amerikanen erg warm blijken te lopen voor een auto als deze. En mocht je zelf je bescheiden diesel-Amarok zat zijn, stuur dan even een paar dwingende mailtjes naar Volkswagen of America. Wie weet gaan ze wel overstag.
Meer van TopGear


Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)
