Hij heeft zich lang verborgen gehouden, maar net op tijd voor de autoshow van Moskou is de nieuwe Mazda 6 los. Zijn uiterlijk mag dan geen grote verrassing zijn, na de Takeri conceptcar en alle plaagplaatjes die we ontvingen, maar we zijn er daarom niet minder van onder de indruk. Het is een bijzonder mooi ding geworden.

Na de CX-5 is de 6 de tweede Mazda volgens de nieuwe Kodo-designtaal, die opvalt door prachtige vloeiende lijnen en het feit dat de grille niet langer, zoals bij de 3 en de MX-5, op een grijnzend aapje lijkt. Uiteraard heeft de auto led’jes, (optionele) 19 inch velgen en de modernste technieken aan boord. Hij is ontworpen volgens Mazda’s SkyActiv-principe, dat niemand in minder dan enkele woorden lijkt te kunnen vatten. Iets met lichtere materialen en schonere motoren. Ook is er een systeem aan boord dat i-Eloop heet, en remenergie terugwint. Zaken als start/stop, adaptieve verlichting, adaptieve cruisecontrole en een remassistent/botspreventie ontbreken evenmin.

De carrosserie is groter – 4,87 meter lang, met een flinke wielbasis van 2,83 meter – en zo’n 30 procent stijver dan het uitgaande model. Mazda besteedde veel aandacht aan het onderstel en de besturing, waardoor de nieuwe 6 behoorlijk dynamisch zou moeten rijden. Dat geloven we meteen, want zijn voorganger was ook al een erg fijne kar stuurmanskar. Mazda heeft informatie over twee motoren de wereld in gestuurd – een 2.0 (150 pk) en een 2.5 (192 pk) benzinemotor – maar deze hebben betrekking op de Russische markt. Ga ervan uit dat wij vooral ook een rits kleinere benzine- en dieselopties krijgen.

De nieuwe 6 staat eind oktober bij de dealer, dus wacht nog maar even met het bestellen van die Passat…

Reacties

Meer van TopGear