Mazda6 kon dus tóch nog beter

Net toen je dacht dat Mazda de perfecte auto had gemaakt, komen ze met een nog betere versie.

Mazda6

Het lijkt ons best ingewikkeld, om niet te zeggen behoorlijk vermoeiend om bij Mazda te werken. We bedoelen: er is niets mis met perfectionisme, maar bij Mazda rekken ze dat begrip wel tot de uiterste grenzen op. Ga maar na. Niet zo heel lang geleden kwam Mazda met een nieuwe Mazda6. Iedereen blij, ‘perfecte auto’, werd overal geroepen. Dus wat denk je dat ze bij Mazda doen? Blij zijn? Sushi laten aanrukken, saké-kurkjes laten ploppen, beetje karaoke erbij – feest? Niks hoor. ‘En toch kan het nóg beter,’ mompelen ze, stropen de mouwen op en gaan dóór. Waardoor er nu inderdaad, geloof het of niet, een nóg betere Mazda6 bij de dealer staat.

Wat is er beter?

Nou, bij Mazda is niets belangrijker dan de rij-ervaring, dus daar werd begonnen. Het veercomfort werd nog verder verbeterd en zelfs de besturing, traditioneel al een bijzonder sterk punt van de Mazda6, werd aangescherpt. De verbeteringen maken hem tot een auto waar het rijplezier werkelijk van af spat. En het mooiste is: daar hoef je niet eens per se de dikke 2.5 met zijn 195 pk’s voor te hebben (mag natuurlijk wel…): ook in de 165 pk sterke 2.0-liter zul je je elke dag afvragen of het misschien je verjaardag is – dat je zo veel cadeautjes krijgt. Al hoef je daarvoor de motor niet eens te starten: de in elk luxe-niveau bijzonder genereuze uitrusting zal je dat gevoel zelfs geven als je stilstaat.

Hij oogt anders…

De Mazda6 wás al mooi, maar op de een of andere toverachtige manier hebben ze hem nog mooier weten te maken. Een nieuwe grille en koplampen, aangepaste lijnen over de flanken, de verder naar buiten geplaatste uitlaten: alles draagt bij aan een nog krachtiger voorkomen. Dit geldt natuurlijk voor de beeldschone sedan én de misschien nog wel fraaiere SportBreak. Het interieur heeft nog het meest geprofiteerd van de perfectioneringsdrang van Mazda. Werkelijk alles ging op de schop, tot de stoelen aan toe. Het multimedia-touchscreen werd groter, waar geen weldenkend mens iets op tegen kan hebben. In het top-uitrustingsniveau Signature is zelfs het dashboard bekleed met een bijzonder chic suède-achtige stof, en zijn de met fraai leer beklede stoelen zelfs voorzien van ventilatie. Hoe luxe wilde je het hebben?

Mazda6

Je gaat me toch niet vertellen…

…dat er nóg meer is verbeterd? Toch wel. Zo is het aan boord van de Mazda6 stiller geworden; minder lawaai krijgt de kans de cabine binnen te dringen. Een nieuwe 360-graden camera helpt je alles om je heen in de gaten te houden en de ruitenwissers kunnen nu ook de voorruit helpen ontdooien. Radar-cruise control met stop & go-functie zorgt ervoor dat zelfs de file nauwelijks nog ergernis kan opwekken, maar eerder een relaxmoment wordt.  En, zeer belangrijk: de motoren zijn aangepast, waardoor ze nu zonder allerlei turbo-narigheid, tóch al aan alle komende milieu-eisen voldoen.

Klinkt perfect!

Ja toch? Tot ze iets gevonden hebben dat ze toch nog weer konden verbeteren (Mazda kennende zullen ze alweer druk op zoek zijn…) is dit de meest perfecte Mazda6 die we wereld ooit heeft gezien. Ren nu dus snel naar je Mazda-dealer of klik hier en ervaar het zelf!

Nieuwste van TopGear

Autonieuws