
We zijn nog aan het bijkomen van de behoorlijk indrukwekkende eerste rij-ervaringen met de nieuwe Mercedes S-klasse (waarover alles in het volgende nummer van TopGear Magazine) of de Duitsers vinden het nodig om met de foto's en gegevens van de topper te komen: de S 63 AMG.
Hij is wat je noemt misdadig krachtig. De 5,5 liter grote V8 blèrt er met behulp van twee turbo's maar liefst 585 pk uit en beukt het koppel naar niet minder dan 900 Nm. Dat is 41 pk en 100 Nm meer dan zijn voorganger, die ook nog eens 100 kilo zwaarder was. Resultaat: 0-100 km/u in 4,4 seconden en dan door naar de afgeregelde top van 250 km/u. Als je de versie met vierwielaandrijving neemt ben je in vier seconden rond al bij de 100 km/u. De V8 zou daar maar 10,1 liter brandstof per 100 kilometer voor terug willen zien, maar met dit soort prestaties binnen voetbereik zouden we het knap van je vinden als je het dubbele al haalt.
Een druk op de knop 'Sport' gooit vlinderkleppen in de uitlaat open voor een ongetwijfeld donderend AMG-onweer, terwijl de S-klasse in de stand 'Controlled Efficiency' vast en zeker een wonder van beschaving zal zijn. De S 63 AMG is uiterlijk alleszins fatsoenlijk gebleven, al spreken de vier uitlaten, 19" AMG-wielen (20" is een optie), grote luchtinlaten in de A-vormige voorspoiler en sideskirts met chroominleg boekdelen. Innerlijk wordt vanzelfsprekend kwistig met koolstofvezel gestrooid. De armsteun is voorzien van een erg riant AMG-logo.
Kost dat moois? Wel, 176.950 euro levert je de 'gewone' versie met korte wielbasis op. Voor de lange ben je 188.950 euro verder. Wel nog even geduld hebben: de S 63 AMG zal kort na zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt (september) in Nederland te koop zijn.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
