
Heel toevallig, dit. Aston Martin kwam niet al te lang geleden op de proppen met de gepeperde Rapide S, die met 558 pk iets meer vermogen had dan de vorige Porsche Panamera Turbo S. En kijk nu eens: Porsche knalt er een opvolger van de top-Panamera tegenaan met een niet misselijke 570 pk. Er zijn mindere resultaten uit een 4,2-liter biturbo V8 gepeuterd.
Porsche vond de extra power (en het extra koppel: +50 Nm voor een totaal van 750 Nm, met overboost naar 800 Nm) door het gebruik van grotere turbo's in combinatie met hogere injectiedruk. Uiteraard is er nog steeds standaard vierwielaandrijving, een zeventraps PDK-bak, keramische remschijven, een Sport Chrono-pakket en een optionele extra roffelige sportuitlaat. Maar alles wat je eigenlijk hoeft te weten, is dit: 0 tot 100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 310 km/u. Daar lijkt zo'n Rapide S (0-100 in 4,9 seconden, top 304 km/u) haast een manke voetganger bij.
Uiteraard is de Panamera Turbo S ook weer een snufje zuiniger geworden; 11 procent om precies te zijn, bij een gemiddeld verbruik van 10,2 l/100 km. Ook leuk is de nieuwe Executive-versie (de grijze auto op de foto's), die een 15 centimeter langere wielbasis heeft voor meer beenruimte op de achterbank. Voor als je graag in het rond gesmeten wordt terwijl iemand anders met je 570 pk's aan het spelen slaat.
De nieuwe opper-Panamera wordt officieel op de autoshow van Tokio gepresenteerd, en staat in januari 2014 alweer bij de dealer voor een Nederlandse prijs van 217.200 euro. De Executive kost 235.900 euro. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen ongetwijfeld voor minder hevige hoofdpijn zorgen.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?
