
Voor 25.000 euro kun je goed slagen voor een verstandige middenklasser. Een gretig driecilindertje, amicaal verbruik én een paar jaar garantie. Een Ford Focus, bijvoorbeeld, daar kun je je geen buil aan vallen. Of je luistert naar je hart en koopt iets wat in 2000 alleen bereikbaar was voor de elite: een BMW Alpina B12 6.0 Langversion.
Jazeker, deze overheerlijke BMW Alpina B12 6.0 van de befaamde ‘The Youngtimer Collection‘ moet naar schatting 25.000 tot 35.000 euro opleveren. En dan krijg je echt een hoop auto voor je poet. In alle opzichten: gewicht, lengte, luxe en motorinhoud. De tellerstand is een respectabele 50.273 kilometer.
De specificaties van de BMW Alpina B12 6.0
De cijfers in de naam BMW Alpina B12 6.0 staan respectievelijk voor de V12-motor en de 6,0 liter motorinhoud. Het vermogen is 430 pk en 600 Nm. De 0-100-tijd zit net onder de 6 seconden en de topsnelheid is ruim 290 km/u – dat is meer dan een hoop moderne Duitse sedans (al zijn die uiteraard begrensd).
Deze BMW Alpina B12 6.0 is één van de slechts 23 Langversions ooit gebouwd. Dit grijze exemplaar werd voor het eerst geleverd in Japan in 2000. Drie jaar geleden ging hij naar België en nu staat hij in Essen te wachten op jouw bod bij RM Sotheby’s. Koop dan.
Meer van TopGear


De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
