
De succesformule van Carroll Shelby uit de jaren zestig, een kleine auto met een veel te grote motor, is zelfs in 2019 nog springlevend. Een Amerikaanse V8-motor leek het maximale wat een Mazda MX-5 kon verorberen, maar de eetlust van de Japanse roadster met de lange motorkap is groter dan dat.
Zo groot zelfs, dat de enige V12 die ooit uit Japan kwam in de Mazda MX-5 past. Het gaat om de 5,0-liter V12 uit de Toyota Century. Het is het Japanse equivalent van een Rolls-Royce-motor in een BMW Z4 lepelen. Ook geen verkeerd project, trouwens. De Mazda MX-5 weegt standaard minder dan 1.000 kilo.
De voor comfort gebouwde 1GZ-FE-motor is geen krijsende beul zoals de twaalfcilinder in de Zonda. De officiële specificaties noemen een bescheiden 280 pk, wat stiekem eerder dichtbij 310 pk komt. Nog altijd niet veel, maar in werkelijkheid moet je kijken naar het cijfer van 481 Nm, waarvan 400 Nm al beschikbaar is bij 1.200 tpm.
Het moet een heel vreemde combinatie zijn van moeiteloos en toeren-arm optrekken, in een koets waarin je juist heel dicht bij de grond zit en op de eerste rij zit voor een orkest van trillingen, herrie, vibraties en g-krachten. Doodsangsten, maar dan zonder drama.
De individuele gaskleppen op de V12-motor zorgen voor de nodige akoestische ondersteuning. Het enige wat niet past, is de motorkap. De luchthapper bestaat nu nog uit een gat met een paar slierten ducttape. Je volgt het project op Instagram.
Mazda MX-5 met Toyota Century-V12
Meer van TopGear


Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper
