
De Evo en de Impreza gingen nek aan nek in de piek-dagen van de rallysport, ook als wegraketten. De Mitsubishi had altijd een 2.0 en 4WD, maar de latere generaties hadden ook ‘revo’ mogen heten. Torque vectoring, betere aerodynamica en obsessieve aandacht voor de motor en het onderstel waren deel van zijn ontwikkeling. Hij is scherper dan een Impreza.
Het zijn altijd vierdeurs sedans, behalve de even vreemde als gewilde Lancer Evolution Wagon. Evo’s tot de derde generatie waren alleen in Japan te koop. De klassieke vorm vind je op de IV tot en met de VI; wij vinden de Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen een hoogtepunt.
De Mitsubishi Lancer Evo VII tot en met de IX hebben een andere carrosserie en zijn iets verfijnder, op de supersnelle FQ-versies na. De Lancer Evolution X heeft nog weer een nieuwere carrosserie en een nieuwe motor, plus DCT.
Mitsubishi Evo VI kopen?
Evo’s vanaf de zevende generatie zijn minder gewild, maar er is nog wel een redelijk aanbod. Pas wel goed op – dit zijn typisch van die auto’s die niemand (als in: écht helemaal niemand) ooit heeft gekocht om voorzichtig en kalmpjes de boodschappen mee te doen. Verwacht voor een Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen minimaal 30.000 euro kwijt te zijn.
Meer van TopGear


In deze ondergelopen steengroeve ligt onder meer een Mitsubishi Lancer Evo op de bodem

Man wint Lancer Evo, crasht vrijwel onmiddellijk

’Mitsubishi Lancer Evo 11 is onderweg’

Mitsubishi Lancer Evo VIII met 1.600 pk

Roadtrip van 16.000 km in Lancer Evo en Forester

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

De Mitsubishi Outlander is weer een enorme hit (met een bijzondere redder in nood)

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
