De Porsche Taycan is niet zomaar een nieuwe elektrische auto. Het is zelfs niet zomaar een Tesla-killer, als dat cliché nog enige waarde had. Het is potentieel de nagel aan de doodkist van de performance-benzineauto. Hij heeft bovendien meer 911 in zich dan de Panamera – met zijn brede heupen, laag gesneden motorkap en een carrosserie die over gigantisch brede achterwielen heen smelt. Porsche dient een shotje uit het volgende decennium toe met zwevende koplampen, een groot curved display als tellerhuis en een laadklepje dat op zo’n manier beweegt dat een Transformer er verliefd op zou worden.

Specificaties Porsche Taycan

De Porsche Taycan accelereert snel genoeg om alle andere Porsches pakkie te geven in een rechte lijn. De 0-100-tijd van de Porsche Taycan Turbo S is een magere 2,8 seconden. De 0-200-tijd is 9,7 seconden en de topsnelheid is 260 km/u. En nee, we praten niet nonchalant om de nomenclatuur heen. De snelste versie heet inderdaad Turbo S, zonder dat er ergens op de auto een turbo te bespeuren is. Daar kunnen we moeilijk over doen, maar de badge was al jarenlang niet meer onderscheidend: haast elke Porsche gebruikt turbotechniek. Het is tenminste herkenbaar. De langzamere versie heet Taycan Turbo.

Waar een Tesla even tot rust moet komen na een sprintje, kan de Porsche Taycan het uitentreuren doen. Dat komt doordat de ingenieurs van Porsche een tweetraps versnellingsbak ontwikkelden voor de achterste van de twee motoren. Hierdoor slonk de elektromotor, is er minder koeling nodig en hoef je het sprintfestijn niet te staken om af te koelen. De motor voorin krijgt dezelfde eindoverbrenging als de tweede versnelling van de achterste motor. In de sportmodus met launch control schiet de Porsche Taycan in overboost en stijgt het vermogen naar 761 pk en 1.050 Nm. Daarbuiten bieden de elektromotoren 625 pk.

Driftmonster

De Porsche Taycan heeft elk denkbare rij-assistent, en ze kunnen allemaal uitgezet worden. Zo transformeert de sedan in een dwaas driftmonster. We mochten als passagier meerijden op een nat testcircuit, waarbij de bestuurder met het grootste gemak drifthoeken van meer dan 90 graden behaalde. Als de auto te ver doorslipte, schakelde de torque vectoring de achterwielaandrijving uit en trok de Taycan zichzelf de bocht weer uit.

Batterij Porsche Taycan

De batterij meet 93,4 kWh en volgens de WLTP kom je daarmee 388 tot 412 kilometer ver. Het elektrisch systeem van de Taycan werkt op 800 volt, meer dan het dubbele van wat een Tesla of een Audi e-tron gebruikt. Hiermee kun je de batterij, bij de juiste lader, in 22,5 minuten van 5 naar 80 procent vol laden. Met vijf minuten laad je de Taycan voor 100 kilometer op, wat handig is als je bijna op je bestemming bent.

Slimme rijders gebruiken de planner van Porsche om de laadpunten te kiezen op de route. De auto weet dan wanneer je moet laden en zal de accu opwarmen of afkoelen. Het is namelijk zo dat de accu bij 30 graden het snelst laadt. Is de accu te koud omdat het buiten koud is, of te warm omdat je bijvoorbeeld flink hebt lopen stampen, dan kan het laden een stuk langer duren. Als je bij een Ionity-station laadt (waarvan het netwerk nog volop in aanbouw is), ben je dus in minder dan een half uur voor 80 procent vol. En het kost daar maar 28 cent per kW.

De batterij laadt uiteraard ook bij door recuperatie van de remenergie, waarbij de keramische schijven van 420 millimeter groot een opulente overbodigheid lijken. Dat is niet zo: Porsche wil dat je met de Taycan ook volle bak over het circuit kunt boenderen. Wanneer de accu bijna vol is, is het remvermogen van de elektromotoren minder. De tienpots remmen helpen in dat geval. Een rondje Nürburgring doet de Taycan in 7 minuten en 42 seconden.

Prijzen Porsche Taycan

De enige twee Taycans die nu bekend zijn gemaakt, de Turbo en Turbo S, hebben gepeperde prijzen meegekregen. In Nederland heb je de Taycan Turbo vanaf 157.100 euro. Voor de Taycan Turbo S ben je minimaal 191.000 euro kwijt. Dat is flink meer dan een Tesla Model S, maar de Taycan is dan ook tot heel wat meer in staat, als het goed is. Vanaf januari 2020 vind je ze bij de Porsche-dealer.

Andere Taycans

Net als bij de 911 introduceert Porsche niet gelijk de instapper. Er komt nog een minder krachtige Taycan met een kleiner bereik en wellicht een achterwielaangedreven versie als daar vraag naar is. Volgend jaar komt ook nog de Cross Turismo, een verhoogde versie. En verwacht ook maar een elektrische Macan.

Reacties

  • Emiel heeft op 6 september 2019 geschreven:

    Lachertje. Een nieuwe superdure Porsche die het in nagenoeg alle opzichten moet afleggen tegen een simpele veel goedkopere reis-sedan…. Die al een aantal jaar bestaan. De model S dus….

    Reageer
  • Frank heeft op 4 september 2019 geschreven:

    Het kan aan mij liggen hoor maar ik kan het woord “turbo” niet plaatsen. Waar zit dat ding dan? Een turbo wordt toch aangedreven door uitlaat gassen? Maar die heeft een EV toch niet? Rare jongens daar bij Porsche…..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)