Ga maar eens in de nieuwe Porsche Taycan Turbo GT met Weissach-pakket zitten en gebruik de launchcontrol. Stap daarna over in de Tesla Model S en activeer de Plaid-modus. Doe op ordelijke wijze afstand van je ontbijt en zeg daarna eerlijk: heb je het 0,1 seconde verschil gemerkt? En vraag je daarna af wat je het belangrijkste vindt, want de Tesla Model S is iets sneller in een rechte lijn, maar de Porsche Taycan Turbo GT vernedert de Tesla in de bochten.

De Taycan Turbo GT is de krachtigste Porsche ooit gebouwd. In de standaard modus produceert hij 789 pk, maar zodra je de launchcontrol activeert, groeit het vermogen al naar 1.034 pk. Met de overboost-functie kun je zelfs 2 seconden lang 1.108 pk krijgen. De 0-100-tijd is 2,2 seconden als je het Weissach-pakket hebt, en anders 2,3 seconden. De 0-200-tijd is 6,6 of 6,4 seconden, die laatste is voor het Weissach-pakket. De topsnelheid is 305 km/u – dat is bij Tesla 322 km/u.

De Taycan Turbo GT is snel op het circuit

Waar de Porsche Taycan Turbo GT echt uitblinkt, is op het circuit. Op de Nürburgring zette de auto al eerder een tijd neer van 7 minuten en 7 seconden. Tesla redt het rondje niet onder de 7 minuten en 25 seconden. Op Laguna Seca zet de nieuwe Turbo GT een tijd neer van 1 minuut en 27,87 seconden. Porsche monteerde voor deze rondetijden alleen een rolkooi voor de veiligheid van de coureur.

De Porsche Turbo GT weegt 75 kilo minder dan de Turbo S dankzij kuipstoelen van kunststof met koolstofvezel, lichtere materialen voor de kofferruimte en het weglaten van het softclose-systeem voor de achterklep. Ook de 21-inch velgen zouden lichter moeten zijn. De Porsche Ceramic Composite Brake snoepen de laatste twee kilo weg.

Vink je het Weissach-pakket aan in de optielijst, dan is de auto nog eens 70 kilo lichter dankzij het weglaten van de achterbank, het klokje op het dashboard en de vloermatten. Ook is er minder isolatiemateriaal en er is maar één laadpoort, die je ook nog eens met de hand moet bedienen. Ook krijg je een spoiler die 220 kilo downforce kan genereren.

Hoe herken je de krachtigste Porsche?

Aan de voorkant herken je de Turbo GT aan zijn ‘aeroblades’ en achterop zit een actieve spoiler. Bij het Weissach-pakket krijg je een uitgesproken koolstofvezel achterspoiler. Het Porsche-logo is in tegenstelling tot de Turbo en Turbo S gewoon in kleur, en dus niet in de zogenoemde Turbonite-tinten. Porsche bedacht zes speciale lakkleuren voor deze Turbo GT waaronder Pale Blue en Purple Sky. Maar je mag ook met je eigen kleurstaaltje aankomen.

Binnenin krijg je bekleding met een suèdelook. Porsche noemt dit Race-Tex. De lichtgewicht kuipstoelen kun je ook ruilen voor elektrisch verstelbare stoelen, als je die comfortabeler vindt. Voor het interieur kun je de tinten Volt Blue of GT Silver laten aanbrengen. Vanaf deze lente verschijnt de Porsche Taycan Turbo GT bij de dealers. Hij kost minimaal 249.900 euro – en dat is nog zonder het Weissach-pakket.

Reacties

  • @TG heeft op 11 maart 2024 geschreven:

    Waarom die verwijzing naar Tesla? Dat is echt alles behalve een sportauto. Totaal andere league dan Porsche. 5e klasse amateurs vs. Champions League als het aankomt op het bouwen van een goede sportauto.

    • Gideon Kaljouw heeft op 11 maart 2024 geschreven:

      JOEPIE!!

      Reageer
    • Dave heeft op 11 maart 2024 geschreven:

      “5e klasse amateurs vs. Champions League”: dat ligt er een beetje aan in welke tak van sport.
      De Porsche is retesnel, maar op het 0-100 sprintje (dat vonden we vroeger altijd o zo belangrijk) wordt deze toch echt ‘outperformed’ door een Tesla die de helft kost.
      Als ik zou mogen kiezen dan zou ik ook voor de Porsche gaan, maar geef toe: dat is nou ook niet echt een sportwagen hè.

      • Henk heeft op 11 maart 2024 geschreven:

        Een auto van 2300kg is per definitie geen sportauto. Dat sprintje is totaal niet meer van belang. “Vroeger” maakt het nog een verschil of je in 12 of 8 seconden naar de 100 ging. Nu is het onhaalbaar op de Nederlandse wegen ten opzichte van onhaalbaar op de Nederlandse wegen omdat alles met een accu onder de 8 seconden zit. Als je dan praat over outperformen: voor de helft van het geld van die Tesla S heb je een VW ID.7 en die is in alle opzichten van normaal gebruik superieur. Om maar even wat perspectief te geven…

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)