
En jawel, hij komt ook echt: de M4 GTS die BMW op Pebble Beach nog als conceptcar liet zien, wordt brute realiteit. In meer dan één opzicht, trouwens.
Bruut allereerst vanwege zijn haast ongezonde potentie. De 3,0-liter biturbo zes-in-lijn die onder de koolstofvezel motorkap ligt, blèrt er niet minder dan 500 pk uit (da’s 69 pk meer dan een normale M4). Dat betekent dat je al na 3,8 seconden 100 km/u rijdt en pas stopt met versnellen als er 305 km/u op de klok staat. Daarbij schijn je met dit apparaat een rondje Nürburgring in 7 minuten en 28 seconden te kunnen afraffelen. Moet je wel een beetje kunnen sturen, natuurlijk – hij doet het niet helemaal in z’n uppie.
De motor levert zo veel vermogen vanwege waterinjectie: een kleine hoeveelheid waterdamp wordt in de cilinders gespoten om de brandstof te koelen, waardoor je de compressie kunt opvoeren (meer vermogen!) zonder dat er schade ontstaat.
Wat ook scheelt, is het feit dat er nogal wat gewicht is bespaard: naast die motorkap zijn ook alle spoilers, het dak, het schutbord en de kuipstoelen van CFRP gemaakt. De achterbank is verwijderd en afgewerkt met GFRP, ofwel met glasvezel versterkt plastic. De uitlaat is door het gebruik van titanium 20 procent lichter dan het normale exemplaar en zal ongetwijfeld een fenomenale bak herrie produceren. Keramische remmen en een zeventraps automatische transmissie zijn standaard.
Ook bruut is het slechte nieuws: er worden er maar 700 gemaakt. Waardoor je ervan kunt uitgaan dat het ooit op de kop tikken van een voordelig tweedehandsje is uitgesloten. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op veel. De levering begint in het voorjaar van 2016.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)
