
‘Drei turbo? NEIN! Mehr, mehr, mehr!’ klonkt het in het hoofdkantoor van BMW. Ergens vloog er een perforator door de lucht en de ingenieurs schoten snel terug naar de tekentafel. Tenminste, dat is de voorstelling die wij maken. Het resultaat is de BMW 750d xDrive, een 3,0-liter überdiesel met vier turbo’s. Dat is evenveel als een Bugatti Chiron, maar dan met zes cilinders in plaats van zestien. Met een vermogen van 400 pk en een koppel van 760 Nm is het de krachtigste dieselmotor ooit in een BMW.
Het slagschip zit in 4,6 seconden vanuit stilstand op 100 km/u. De topsnelheid wordt niet vermeld, maar is ongetwijfeld begrensd op 250 km/u. Volgens BMW verbruikt de 7-serie slechts 5,9 liter diesel per 100 kilometer. Misschien als je chauffeur rijdt. Instap-Porsches vernederen bij het stoplicht kan vanaf deze zomer.
Wie iets minder poep heeft aan de ozonlaag kan deze zomer ook in de BMW 740e iPerformance stappen. Daarin rij je 44 kilometer elektrisch (in de praktijk rond de 30) en sprint je in 5,3 seconden naar de 100 km/u. Voor de plug-in hybride met 326 pk hoef je maar 15 procent bijtelling te betalen. Moet je wel beloven dat je hem echt oplaadt.
Meer van TopGear


De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)
