Er zullen wat lezers zijn die niet snappen waarom we dit interessant genoeg vinden om te melden, maar vergeet niet dat de gemiddelde leeftijd van auto’s in Nederland om en nabij de tien jaar ligt. Veel auto’s in Nederland hebben dus geen adaptieve cruisecontrol (ACC) – die zelf afremt als er een langzamere auto voor je rijdt – en een hoop mensen hebben er nooit mee gereden. Of dit dan een interessant feitje is, daar kun je over discussiëren. Maar het is vrijdag, dus we gaan ervoor.

De vraag is: beweegt het rempedaal bij adaptieve cruisecontrol wanneer de auto zelf afremt? Zeker, bij veel modellen wel. Het viel ons toevallig op in de Audi S3, waarvan de onderstaande video is. De beweging is heel subtiel, met name omdat we niet volle bak op een stilstaande file af reden; iets met verantwoordelijkheid en veiligheid. Wel is de beweging van het rempedaal goed voelbaar. De eerste keer dat je met het hulpsysteem rijdt, kan het dus even schrikken zijn.

Niet met je voet onder de rem

Volvo zet in de handleiding zelfs een kleine disclaimer. ‘Het rempedaal beweegt wanneer de adaptieve cruisecontrol remt. Laat je voet niet rusten onder het rempedaal – die komt misschien vast te zitten.’ Je moet wel een beetje vreemd onderuitgezakt zitten voordat dat kan gebeuren, trouwens. Niet bij alle systemen beweegt het rempedaal bij adaptieve cruisecontrol. In een oudere handleiding van Jaguar meldt het merk expliciet dat de remlichten wel branden, maar dat het rempedaal niet beweegt.

Overigens is niet iedereen fan van adaptieve cruisecontrol, omdat het nadelig is voor de verkeersdynamiek. De auto begint doorgaans al ver van tevoren met remmen, waardoor je vrij vroeg een rijstrook naar links moet opschuiven om in te halen. Je bezet dan langer de linkerrijstrook, waardoor je eigenlijk onnodig links rijdt. Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto’s kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden. Een uitzondering is bijvoorbeeld Nissan, daarbij kan dat wel.

Beweegt het rempedaal bij adaptieve cruisecontrol?

Reacties

  • Justin heeft op 30 maart 2021 geschreven:

    Bij Ford kan je ook gewoon switchen tussen normaal of acc…

    Reageer
  • DarkFalcon heeft op 30 maart 2021 geschreven:

    Bij mijn Nissan QASHQAI tekna+ 2019 met pro pilot was het aan of uit, geen mogelijkheid om adaptieve CC uit te zetten.
    Met de Kia Ceed 2019 is het wel mogelijk om adaptieve cc uit te zetten, maar een repetitieve handeling elke keer dat je in de auto stapt

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear