
‘Ik werd wakker om 4 uur ‘s nachts en ik dacht: die 2JZ [de motor uit de Toyota Supra] is niet genoeg. Ik heb een V12 nodig. Midden in de auto, net als bij een Lamborghini’, vertelde de Afrikaan James Redelinghuys vorig jaar aan TopGear. Dat was het punt dat zijn busjesproject totaal begon te escaleren. En nu kan zijn dwaze Toyota HiAce met V12 en Aventador-bodykit van jou zijn.
Eerst een stapje terug. James kocht de HiAce in 2017 met het idee om een grotere turbo op zijn 2,7-liter motor te knopen. Dat plan veranderde al in de 2JZ-motor uit de Toyota Supra. Uiteindelijk werd het de 5,0-liter V12 uit de Toyota Century. Was dat genoeg? Natuurlijk niet: er kwamen nog twee turbo’s bij voor het totale vermogen van 550 pk. Schakelen doet een drietraps automaat trouwens voor je.
Waarom het per se een V12 moest zijn? De bodykit komt van het Japanse bedrijf S.A.D. en de carrosseriedelen zijn bedoeld om de HiAce een Lamborghini Aventador-uitstraling te geven. Goed, je zult er geen autospottertjes mee foppen, maar je snapt waar ze heengingen met de kit. De lak die er nu op zit, kost zes keer zoveel als de originele Aventador-verf, schijnt.
Het vermogen wordt opgebouwd als dat van een diesel. Pas als de turbo’s hun werk gaan doen, spurt de Toyota ervandoor. De vering is ook nog comfortabel en hij remt goed, wat ook een geruststelling is. Dus wie weet kan deze HiAce voor meer mensen als inspiratie dienen en komt er binnenkort een minivan met V12 voorrijden als je een Uber bestelt.
Wat moet de Toyota HiAce met V12 en Aventador-bodykit kosten?
Het busje met V12 staat nu te koop op Facebook voor omgerekend 70.000 euro. Of dat een goede prijs is, moet je zelf beslissen. Er zit in ieder geval astronomisch veel werk in het busje en je zult geen tweede Toyota HiAce met V12 en Aventador-bodykit vinden. Ooit.
Meer van TopGear


Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper
