
Al een beetje aan het idee kunnen wennen dat de nieuwe Mercedes-AMG C 63 een plug-in hybride met vier cilinders wordt? Nee? Gelukkig zijn er nog genoeg oudere AMG’s te koop met atmosferische V8-motoren om oude tijden te herleven. Of de nieuwe PHEV de beleving krijgt van de oude, moet nog blijken, maar qua specificaties zal hij in ieder geval niet teleurstellen.
De nieuwe Mercedes-AMG C 63 zal de viercilinder uit de AMG A 45 gebruiken. Net als in de SL draait Mercedes de motor een kwartslag zodat hij in de lengte in de auto ligt. Waar de viercilinder in de A-klasse 421 pk produceert, zal hij in de C-klasse goed zijn voor 476 pk, zo meldt Autocar. Hiermee is het veruit de krachtigste viercilinder ooit gemaakt voor massaproductie.
De nieuwe Mercedes-AMG C 63 krijgt 680 pk in totaal
Maar minder dan 500 pk, dat is niet AMG-waardig. Daarom monteert AMG een elektromotor op de achteras voor een extra 203 pk. Het totale vermogen moet dan uitkomen op 680 pk. Het koppel zou 750 Nm zijn. Dat is fors meer dan bijvoorbeeld een Audi RS 4 of een BMW M3, maar je moet niet vergeten dat de nieuwe C 63 ook iets zwaarder zal zijn door de extra techniek.
De batterij voor de elektromotor kun je bijladen met een stekker; de nieuwe Mercedes-AMG C 63 wordt dus een plug-in hybride. Eerder ging de AMG GT 4-Door al aan de stekker. Deze heet officieel Mercedes-AMG GT 4-Door 63 S E Performance. Het kan zomaar zijn dat de nieuwe C-klasse ook de naam Mercedes-AMG C 63 E Performance gaat krijgen. Hij komt in ieder geval als station én sedan.
Eén reactie op “De nieuwe Mercedes-AMG C 63 krijgt 680 pk en de krachtigste viercilinder ooit”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Sloopbedrijf redt illegale Mercedes C 63 AMG van crusher, stuurt hem naar Nederland

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Mooi werk, heb nu een CLA 4cil met fantasties blokje variabele kleptiming en turbo. Dit is een doorontwikkeling.