Wat is de definitie van luxe momenteel in autoland? Dat is meer dan hoge prijzen en veel leer.

Elk mens heeft een ander idee van wat luxe nou eigenlijk is. Voor de een is het een koud glas wijn op een zonnig, Zuid-Frans terras, voor de ander is het een dagje vissen. Weer een ander wil gewoon vroeg naar bed, en een vierde wil een superjacht. Maar een vastomlijnd idee van wat ‘luxe’ eigenlijk is, dat bestaat niet. Het begrip wordt gevormd door de omstandigheden waarin we ons bevinden.

De krantenberichten zeggen dat er weer wat meer geld wordt verdiend, en hoewel de statistieken uitwijzen dat van dat meer verdiende geld er minder in onze zakken terechtkomt, en meer in de buidel van de overheid, zou het toch zo kunnen zijn dat je je weer wat zekerder voelt. Dat je een duurdere of langere vakantie durfde te boeken, en misschien dus ook wel dat je weer eens wat langer en dieper durft na te denken over je volgende auto. En omdat die volgende auto waarschijnlijk meer iets is dat je wilt dan dat je ‘m echt nodig hebt, is het een luxe. Voor jou, althans. Laat iedereen het voor zichzelf beslissen.

Alle drie de auto’s op deze foto’s zijn zeker luxueus – de Rolls-Royce, de Mercedes-Benz en ja, de Skoda (die mag zijn geboren uit een Passat, maar is voorzien van een aanzienlijk betere motor en een veel mooiere uitrusting dan wat je twintig jaar geleden op een ‘traditionele’ luxe Duitse auto zou hebben gevonden). Er zullen heus mensen zijn die zeggen dat van deze auto’s er maar één echt luxe is, maar daar zou ik dan tegenin willen brengen dat geen enkele van deze auto’s echt luxueus is, want luxe is zo vergankelijk als rook.

Geloof je me niet? Kijk dan naar de directe voorgangers van de Phantom. Er is werkelijk niemand meer te vinden die zal willen beweren dat de Silver Spirit uit 1980 – lomp, onbetrouwbaar en gereden door oplichters – een luxe auto is. Nou, dat vond men toen anders wel.

Ik zou hoe dan ook liever de Skoda rijden; die heeft een eerbiedwaardige eerlijkheid over zich. Overigens: Vaclav Laurin en Vaclav Klement waren autobouwers in Tsjecho-Slowakije in de jaren twintig, vakmensen zoals Charles Rolls en Henry Royce dat waren in het Verenigd Koninkrijk. Skoda’s relatie met hun namen is echter zo indirect als die van BMW met Rolls-Royce. Maar dat terzijde.


Hoewel in sommige markten – Zuid-Korea bijvoorbeeld, China en Japan in mindere mate, maar om heel verschillende redenen – goed uitgeruste maar niet opzichtige limousines als de Superb de enige acceptabele luxe auto's zijn, is ie in landen in West-Europa lastig te verkopen. We zijn gewoon te ambitieus. Daarbij zijn we merkgerichte snobs. Kijk naar de P.C. Hooftstraat, en de opzichtige merken op truien en polo’s. Je bent wat je draagt, dus je bent zeker wat je rijdt.

Mercedes-Benz weet dat beter dan de meeste andere merken. Het merk wordt wereldwijd meer herkend dan David Beckham, en dus zit Mercedes net zozeer in de verkoop van luxe als het zit in de verkoop van luxe auto’s. De nieuwste S-klasse is ongeëvenaard in zowel het schitterende, haast achteloze koetswerk als in de technologie die zich daarin bevindt. Mercedes-Benz S’en, zoals Range Rovers of Porsche 911’s, definiëren hun klasse en van hen wordt verwacht dat ze die domineren, dat er enorme aantallen van worden verkocht en dat moet gebeuren met enorme winstmarges. Alleen dan kunnen ze hun enorme ontwikkelingsbudgetten handhaven.

Maar zelfs in Duitsland bestaat er niet zoiets als een gratis lunch. Dat betekent dat al die S-klasses moeten worden verkocht, want ze worden namelijk ook gewoon gebouwd. Ik zag er recent een staan – een nieuwe S-klasse, dus – bij een dealer in Slough, Engeland, met een groot bord achter z’n voorruit: ‘Probeer me voor £ 399’ per maand. Dat is ruim 500 euro. Ho. Was luxe niet iets dat achter geld aankwam?

Houden we over: de Phantom, nu dik tien jaar oud en – in de aanwezigheid van z’n sexy zusje de Wraith – meer dan ooit een totem van een andere wereld, een wereld waar weelde en privileges hoofdrollen in spelen, een heel ander universum, in zekere zin. Het is niet moeilijk om te beweren – subjectief of zelfs objectief – dat de Phantom de meest luxueuze auto van dit moment is. Er bestaat geen auto die je meer verwent. Maar ik vermoed dat ze bij Rolls-Royce weten dat de wereld veranderlijk is, en smaak ook; luxe vindt altijd weer een nieuwe definitie.

De Wraith is een hint naar welke kant dat op zou kunnen gaan. Rolls’ klanten hebben de grenzen van goede smaak opgezocht, al meteen vanaf de introductie in 2003. In plaats van hen uit te lachen, hebben de RR-designers hun wensen omarmd, en met de Wraith een compleet onverwacht profiel neergezet naar dat van de Ghost, waarop ie is gebaseerd.

Dat is een indicatie van de steeds maar groeiende wens van de 21ste-eeuwse hordes nieuwe miljonairs om zich te onderscheiden door middel van hun keuzes in huizen, boten, vliegtuigen en algehele lifestyle. En hoewel de capaciteit van de autoindustrie om echt auto’s te maken naar de specificaties van de klant piep- en piepklein is, hooguit een paar honderd (op een totaal aantal auto’s van 80 miljoen per jaar), gaat het wel die kant op. ‘Neem het beste dat bestaat en maak dat beter’ was een eeuw geleden een prima credo, maar degene die beslist wat beter is, is inmiddels niet langer de autofabrikant. Dat is de nieuwste luxe.


Ambitieus



Mercedes S 350 BlueTEC Lang

Motor: 2.987 cc, V6 turbo, 258 pk, 620 Nm

Aandrijving: achterwielen, 7v automaat

Prestaties: 0-100 km/u in 6,8 s, top 250 km/u

Verbruik/milieu: 5,6 l/100 km, 148 g/km CO2

Prijzen: € 102.100 (NL) / € 89.298 (BE)





Droom



Rolls-Royce Phantom

Motor: 6.749 cc, V12, 460 pk, 720 Nm

Aandrijving: achterwielen, 6v automaat

Prestaties: 0-100 km/u in 5,7 s, top 240 km/u

Verbruik/milieu: 14,9 l/100 km, 347 g/km CO2

Prijzen: € 503.000 (NL) / € 418.115 (BE)





Bereikbaar



Skoda Superb 3.6 FSI 4x4 Laurin & Klement

Motor: 3.597 cc, V6, 260 pk, 350 Nm

Aandrijving: vier wielen, 6v automaat

Prestaties: 0-100 km/u in 6,4 s, top 250 km/u

Verbruik/milieu: 9,3 l/100 km, 215 g/km CO2

Prijzen: € 64.190 (NL) / € 43.970 (BE)

Reacties

Meer van TopGear