
Zoals je weet is Tesla niet vreemd van een geinige gimmick in de auto. Heel functioneel zijn bijvoorbeeld het scheetkussen of de navigatie op mars niet echt. Dat doet BYD anders, met een supercar van een submerk met de naam YangWang. De auto heet de U9 en hij heeft een aantal trucjes in huis. Zijn ophanging is zo geavanceerd dat hij kan dansen als Shakira en dat hij ook op drie wielen kan rijden.
‘Mijn auto kan ook op drie wielen rijden’, kun je denken, maar de YangWang U9 doet het beter (tenzij je een Citroën DS rijdt die ook een wiel kan missen). In plaats van een vonkenregen over het wegdek doordat de remschijf over het asfalt sleurt, houdt de ophanging de U9 recht. Je zult in de video hieronder zien dat de U9 niet constant waterpas blijft, maar goed, rechtsvoor wordt de grond niet geraakt.
De YangWang U9 wil eventjes lekker dansen
Daarnaast doet de YangWang U9 zijn best om een lowrider te zijn. Het ‘hoppen’ met hydrauliek zoals Chevy Impala’s dat kunnen, lukt de Chinese supercar nog niet. Hij kan wel zijn heupen van vóór naar áchter en van links naar rechts gooien. Het ziet er wat kolderiek uit, maar het laat wel zien dat als je op een hobbelig B-weggetje rijdt, de auto kan anticiperen op hoogteverschil. En dus ook als je een wiel mist.
Daar houdt het niet op. Doordat de U9 vier elektromotoren heeft, kan hij op zijn plaats een volledige draai maken. Mocht je dan nog niet misselijk genoeg zijn, dan is er nog een sprintje van 0 naar 100 km/u binnen twee seconden of de dansende ophanging. Volgende week zouden we nog meer info moeten krijgen over de YangWang U9, wanneer hij officieel gepresenteerd wordt.
BYD YangWang U9 op drie wielen
Dansende BYD YangWang U9
Eén reactie op “Deze BYD YangWang U9 wil een lowrider zijn en vindt het geen probleem om een wiel te verliezen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?

Het grootste Chinese automerk wil samenwerken met Tesla, maar Elon weet nergens van

Volkswagen en Tesla worden verdacht van sjoemelen met elektrische auto’s (maar we moeten ze toch verdedigen)

Dit automerk gaat ‘batterij van de toekomst’ al drie jaar eerder dan gepland leveren

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Gespot in Nederland: deze auto is ruim 1 miljoen keer verkocht, maar toch ken jij ‘m niet

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Onhandige Volkswagen-rijder vergeet de eerste regel van hardrijden en wordt gepakt met 200+

Diezelfde “slimme” elektronica wordt gebruikers om de bestuurder en zijn of haar omgeving te bespioneren.