Niet alles in het leven pakt precies uit zoals je misschien had gehoopt. Koop je een sportauto met het idee om beter in de smaak te vallen bij het andere geslacht, blijkt dat je vooral aandacht krijgt van brugklassers in Laren met een iets te dure camera. De voorgestelde BPM-maatregel zou ook precies het tegenovergestelde effect kunnen hebben.

Eerder dit jaar bleek uit een verslag van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) dat Nederland het oudste wagenpark van West-Europa heeft. De gemiddelde leeftijd van een auto hier is 11,2 jaar. In België is dat bijvoorbeeld 9,2 jaar, in Frankrijk 10,3 jaar en in Duitsland 9,8 jaar. Als de BPM in 2025 verdubbeld zou worden, dan zou dit kunnen betekenen dat het wagenpark alleen maar ouder wordt.

Het is nu al vaak slimmer om een jonge occasion te kopen in plaats van een nieuwe auto, want je betaalt al ruim 16.000 euro voor een Dacia of de kleinste Kia. En dat zal alleen maar erger worden als deze auto’s straks minimaal 20.000 euro kosten. Je kunt je voorstellen dat mensen liever nog eventjes doorrijden met hun huidige auto of over de grens gaan zoeken voor een tweedehandsje.

De RAI Vereniging vindt dat ook

De RAI Vereniging is het hier overigens mee eens: ‘Verhogen van de BPM heeft de volgende negatieve effecten op de CO2-uitstoot: Er wordt langer doorgereden in de huidige auto met brandstofmotor, waardoor er geen verjonging van het wagenpark optreedt en er worden meer gebruikte auto’s met brandstofmotor geïmporteerd die meer vervuilend zijn.’

Ook minder efficiënte occasions

En dat effect zal de jaren daarop nog merkbaar zijn. Want als er minder nieuwe auto’s verkocht worden, neemt de gemiddelde leeftijd van het tweedehandsaanbod ook toe. En de jonge en efficiënte modellen waarvan de overheid wil dat we ze kopen, zullen ook tweedehands aan de prijs blijven. De verjonging én vergroening van het Nederlandse wagenpark zal dan tegen worden gegaan.

Overigens kun je ook beargumenteren dat het heel duurzaam is om oude spullen langer te gebruiken. Uit een Japans onderzoek bleek een tijdje geleden al dat het in sommige gevallen beter is om een iets onzuinigere auto langer door te rijden, dan een nieuwe te kopen. Bij de productie van nieuwe voertuigen komt namelijk ook een hoop CO2 vrij.

Gaan mensen dan niet elektrisch rijden?

Elektrische auto’s worden steeds goedkoper. In 2025 moeten de eerste EV’s verschijnen die 25.000 euro kosten. Bijvoorbeeld de Volkswagen ID.2all en de Renault 5. Gooi daar nog een subsidie bij van 2.950 euro en je zit op de 22.000 euro. Voor wie toch 20.000 euro heeft gebudgetteerd voor een nieuwe benzineauto, kan dit wel heel aantrekkelijk zijn.

Daarbij moet wel gezegd worden dat de BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s geldt tot 2024. Mocht de Belastingdienst in 2025 ook nog extra belastingen gaan heffen op EV’s, dan worden die weer duurder. Iets om rekening mee te houden voor mensen die meer verstand van dit soort zaken hebben dan wij. Of überhaupt mensen met meer verstand.

Reacties

  • Maurice te B. heeft op 21 april 2023 geschreven:

    Alle voordelen die er zijn geweest, om groener, zuiniger of schoner te willen rijden, verdwijnen weer, zodra er veel mensen gebruik van maken. Het wordt dan te duur voor de overheid en worden er weer nieuwe trucjes bedacht om de burger te laten betalen. En ja, de meeste klappen vallen bij de mensen met een kleinere portemonnee. De rijkere vinden wel weer aan andere maas in de wet, om het volgende voordeel te gaan gebruiken. Maar de minder bedeelde zwoegt om te kunnen blijven rijden. Ander alternatief is er niet, want ook daar zijn de prijzen flink omhoog gegaan (openbaar vervoer)

    Reageer
  • Joost heeft op 21 april 2023 geschreven:

    Behalve dat die oudere auto’s meer co2 uitstoten. Dus waar Jetten hoopt dat we minder benzine-kilometers gaan rijden of eerder overstappen op elektrisch, zal het waarschijnlijk betekenen dat ons wagenpark verder (want we rijden hier gemiddeld genomen behoorlijke oude auto’s) veroudert. Zeker zolang het aanbod betaalbare BEV’s en de infrastructuur voor BEV niet voldoende capaciteit heeft voor de burger met de kleine beurs.

    Reageer
  • Ikke heeft op 20 april 2023 geschreven:

    Het is misschien vloeken in de kerk op een auto site maar hoe erg is dit?

    1. We hebben in Nederland een van de meest ‘groene’ wagenparken van Europa.
    1.1 Dat komt vooral door bijtelling en BPM voordelen
    1.1.1 Dat kost de overheid veel geld
    1.1.2 Dat komt vooral ten goede van lease rijders en dat zijn mensen die over het algemeen toch al bovengemiddeld goed verdienen.
    1.2 Op de totale uitstoot van Nederland is de impact beperkt: de industrie en de boeren doen veel meer.

    2. Wij hebben nauwelijks autoindustrie.
    2.1 Het stimuleren van de verkoop van nieuwe auto’s heeft dus veel minder economisch belang, zeker ten opzichte van de andere landen die genoemd worden.

    3. Auto’s gaan in Nederland langer mee
    3.1 Onze wegen zijn de beste van Europa en ons land is plat, dus auto’s worden naar verhouding nauwelijks gebruikt.
    3.2 Wij zijn gemiddeld rijker dan bijna alle andere Europeanen dus besteden meer geld aan onderhoud.
    3.3 Wij rijden relatief weinig. De gemiddelde Duitser rijdt 25% meer kilometers per jaar dan de gemiddelde Nederlander.

    Genoeg argumenten om te kunnen stellen dat maatregelen die tot een ouder wagenpark leiden niet per se slecht zijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)