Actyon. Korando. Musso. Tivoli. Rodius. Nee, dit is geen alternatief militair alfabet. Dit zijn modelnamen van weleer uit de koker van SsangYong. Het Koreaanse merk dat ooit besloot – en daar maken we een diepe buiging voor – dat ook sommige auto’s best een dakkapel mogen hebben. Nieuwsflits: SsangYong bestaat niet meer. Het merk heet tegenwoordig KG Mobility, kortweg KGM. En deze KGM Torres EVX is hun eerste elektrische wapenfeit.

De KGM Torres was er al met een benzinemotor, maar die variant heeft Nederland nooit bereikt. Iets met BPM en duur geld. Daar heeft de elektrische Torres EVX dan weer geen last van en dat maakt ’m direct een stuk aantrekkelijker voor de Nederlandse markt. Voor de plusminus 40 mille die hij kost, krijg je namelijk een heel behoorlijke én rijk uitgeruste auto waar je prima mee voor de dag komt.

De looks van de Torres EVX komen bekend voor

De eerste reden daartoe: de KGM Torres EVX ziet er appetijtelijk uit. Van voren heeft ie iets Jeeperigs, schuin van achter proeven we een vleugje Range Rover. Hij oogt ruig, bonkig (op een positieve manier) en klaar voor avontuur, precies wat iedere vinexwijkbewoner zoekt. De handgrepen die pontificaal op de neus zijn geplaatst, dragen daar onherroepelijk aan bij. Denk alleen niet dat je er ook echt iets mee kunt, ze dienen geen enkel nut. Stilzitten en mooi zijn is hun functie. Stom? Misschien. Cool? Ja, toch wel.

Ook nutteloos, maar minder cool is de bult in de achterklep die het doet lijken alsof de Torres EVX een reservewiel achterop heeft. Spoiler: de bult huisvest precies niks. Auto’s met asymmetrische kenmerken zijn al moeilijk, en als het dan ook nog eens nergens goed voor blijkt… Het levert in het geval van de Torres een extra irritatiepunt op: de handgreep voor de achterklep zit nu niet centraal, maar iets naar rechts. Daardoor verwacht je onbewust dat je de klep opent als een deur, zoals je dat kent van bijvoorbeeld een Defender. Dat is niet het geval, de klep van deze crossover zwaait gewoon omhoog.

De Torres EVX is trots op zijn Koreaanse roots en laat dat maar wat graag zien. Zo is het patroon in de achterlichten een verwijzing naar één van de symbolen in de Koreaanse vlag. Leuk feitje: het staat voor ‘aarde’. In de voorbumper zit ook een symbool uit de vlag verstopt en dat staat dan weer voor ‘zon’ en ‘vuur’. Wat de betekenis van die symbolen verder met de Torres te maken heeft, weten wij ook niet. Hij kan op aarde rijden en moet wegblijven van vuur, zoiets?

De KGM heeft een interieur zoals het moet zijn

Ondanks zijn bescheiden afmetingen is het ook voor de langere medemens prima toeven in de Torres, zelfs achterin. De gekozen materialen zijn mooi, het afwerkingsniveau is goed en we zijn ook te spreken over de twee kraakheldere 12,3-inch schermen die zich dankzij een lichte knik in het midden volledig op de bestuurder focussen.

Wel hebben we even zitten stoeien met alle waarschuwingsbelletjes die klinken tijdens het rijden, en die ook lastig uit te schakelen blijken. Wat je ook even moet weten, is hoe je schakelt tussen de verschillende rijmodi. De truc: even naar beneden swipen op het linkerscherm, et voilá. Je kunt kiezen uit Comfort, Eco, Sport en Winter, en afhankelijk van de gekozen modus is de respons van het, eh, stroompedaal vlot of minder vlot. Aan het onderstel verandert overigens niets als je wisselt van modus.

Ook op de weg houdt de Torres EVX het prima vol

Over het rijden kunnen we kort zijn: dat doet ie goed en prettig. Hij is wel een tikje licht geveerd, waardoor hij in bochten wat wil hellen. Gelukkig wordt dat gecompenseerd door een prima demping, dus je deint geen uren na als je een drempeltje hebt gepakt. We raden je overigens aan om de standaard geleverde Nexen-zomerbanden te verwisselen voor iets anders. Op nat Turks asfalt misten we grip, met ongewenst doorslippen en zelfs moeite met een heuveltje als gevolg.

Onder de streep verdient deze reïncarnatie van SsangYong een dikke voldoende. Hij rijdt goed, zit degelijk in elkaar en ziet er ook nog eens tof uit. Als die prijs inderdaad rond en liever nog onder de 40.000 euro blijft, kan KGM zomaar een serieuze speler worden in het lastige Nederland.

Specificaties van de KGM Torres EVX (2024)


Prijs                                          
€ 41.250 (NL)
€ 39.280 (B)
Aantal motoren             
1
Power                                     
207 pk/152 kW, 339 Nm
Accu                                        
73,4 kWh
Aandrijving                         
voorwielen, traploos
Acceleratie                        
0-100 km/u in 8,1 s
Topsnelheid                      
175 km/u
Verbruik                                
18,7 kWh/100 km
Actieradius                        
462 km
Laadtijd                                
37 min. bij 145 kW (10-80%)
Afmetingen                        
4.715 x 1.890 x 1.715 mm (l x b x h)
Wielbasis                            
2.680 mm
Gewicht                                
1.915 kg
Bagage                                  
703/1.663 l
Voor
Ziet er niet verkeerd uit, zit goed in elkaar en kost hopelijk niet de wereld
Tegen
‘Nee, een KGM. Ja, was vroeger SsangYong. Goed ding hoor. Nee, echt’

Reacties

  • Renzo heeft op 21 juni 2024 geschreven:

    Prachtige auto heb ermee gereden zaaalig meteen verkocht

    Reageer
  • Jacques heeft op 3 juni 2024 geschreven:

    Graag info over de batterij.
    Toch wel essentiële i.fo!

    • @jacques heeft op 3 juni 2024 geschreven:

      Nee hoor helemaal niet essentieel. Dit ding komt uit China. Grote boog omheen dus en het maakt geen fluit uit wat voor een batterij er in zit.

      • Irule heeft op 4 juli 2024 geschreven:

        wauw. je topografische kennis is top. korea ligt echt in china. en zoals je kunt lezen is dit een doorontwikkeld model op de ssang yong

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Bah bah heeft op 3 juni 2024 geschreven:

    Ping pang pong, China is wrong.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)