We kunnen je wel weer vertellen dat er een Audi RS 6 van een louche figuur in beslag is genomen die je voor weinig kunt kopen, of dat je de Golf GTI met een mijlenteller beter kunt laten staan. Maar laten we voor de gein even een bescheiden Citroën uitlichten. Vermoed bij voorbaat al dat je dit saai gaat vinden, dan heb je waarschijnlijk gelijk. We hebben je gewaarschuwd.

Je kijkt hier naar de Citroën C-Elysée, een auto die het merk nooit in Nederland durfde te verkopen. Het is een sedan van het formaatje Citroën C3 of Volkswagen Polo. Op de een of andere manier moeten we in Nederland niets hebben van kleine sedans, dus we vermoeden dat Citroën er goed aan gedaan heeft om Nederland over te slaan. Pas vanaf het formaatje Audi A4 of BMW 3-serie worden de kopers wakker.

Niet elk land heeft een afkeer tegen kleine sedans

In andere landen zijn ze wel dol op kleinere sedans. Zo zie je in het buitenland bijvoorbeeld de Renault Thalia, wat de sedanversie is van de Clio. In Amerika verkopen ze nog de Volkswagen Jetta, die je hier al eventjes niet meer ziet. Ook in Oost-Europa zie je regelmatig sedanversies van auto’s die we hier alleen als hatchback hebben. Zo komt deze specifieke Citroën C-Elysée uit Polen.

Behalve dat het leuk is om weer eens wat anders te zien in Nederland, kunnen we weinig leuks vertellen over dit model. Het is net zo spannend als C3 van tien jaar oud, maar deze heeft een afgesloten kofferbak. Domeinen weet niets over het bouwjaar of de kilometerstand, maar het ziet eruit als het faceliftmodel. Dit zou betekenen dat ie na 2016 is gebouwd.

Hoe de Poolse Citroën in Nederland terecht is gekomen en wat het ding ongeveer moet gaan kosten, durven we niet te zeggen. Als we mogen gokken, denken we niet dat er veel handelaren staan te springen om zo’n incourant model, dus met een beetje geluk kun je hem bij Domeinen RZ voor een leuk bedrag op de kop tikken. De Citroën-dealer zal ‘m vast wel kunnen onderhouden.

Reacties

  • Ewout heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    We hebben een niet gefacelifte C-Elysée uit Spanje waarmee we tussen Haarlem en Paderborn pendelen. Los van het misschien wat saaie model is dit een raspaardje, comfortabel, snel en vreselijk betrouwbaar.
    Bovendien is het onbeschoft hoeveel er in die achterklep past…..

    Reageer
  • Utextreme heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    Het ia niet dat wij dat niet willen de importeurs bepalen wat er hier verkocht mag worden dat is de reden dat yonda bijvoorbeeld maar 4/5 modellen verkoopt terwijl er een stuk of 20 bestaan

    Reageer
  • Citroen tje heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    Dit is een C4 en geen C3 🤣

    Reageer
  • Loekie heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    Ik heb er voor het eerst in gezeten een jaar of 12 terug in Bulgarije als Peugeot…ruime en complete en netjes gebouwde auto…nieuwprijs krap 10.000 euro…dit soort modellen worden bewust ontnomen van de Nederlandse markt..de goedkoopste Peugeot was 12 jaar geleden de 107 die nieuw niet eens te koop was in Bulgarije….ik zou deze citroen zo kopen ,dit is gewoon een Peugeot met de betrouwbare motoren en techniek.

    • Yopo heeft op 4 mei 2024 geschreven:

      Twee jaar terug kon ik er een kopen. Een import uit Duitsland, welke door de dealer werd ingezet als een leenauto. Mooie auto, maar minder vermogen dan de C3 automaat waar ik toch maar voor gekozen heb.

      Reageer
    • Marinus heeft op 4 mei 2024 geschreven:

      Je ziet ze nog regelmatig in België

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)