Na wat kietelbeelden en de bekendmaking van Carlos Sainz senior en Nani Roma als coureurs is ie hier dan eindelijk: de Dakar-rallyauto van Ford. Het Amerikaanse merk stuurt niet minder dan vier exemplaren van deze Ford Raptor T1+ naar Saoedi-Arabië voor de Dakar Rally 2025 aan het begin van volgend jaar. Je merkt hoe serieus Ford de deelname neemt.

Ford laat een bedrijf genaamd Fox los voor de ophanging. Fox zorgt voor dubbele onafhankelijke wishbones en verstelbare dempers. De aluminium velgen meten 17 inch en worden omringd door gigantische 37-inch banden. Het remwerk wordt verricht door 355 millimeter grote geventileerde remschijven en de remklauwen hebben zes zuigers per klauw.

Het spaceframe is gemaakt van stalen buizen en de carrosseriedelen zijn van koolstofvezel. Het minimale gewicht is 2.010 kilo. En hij ziet er nog geweldig uit ook, toch? Die Ford-grille zou zelfs op een Transit fantastisch staan. Ook de grote wielkasten, beschermplaat met het woord ‘Raptor’ er in verwerkt en Red Bull-kleurstelling kunnen we erg waarderen.

Specificaties van de Ford Raptor T1+

Ook voor de aandrijflijn wordt hulp ingeschakeld. Trouwe partner M-Sport helpt Ford Performance bij de bouw van de aangepaste 5,0-liter V8 ‘Coyote’ motor met dry-sump smering. Geweldig. De Ford-motor is door de FIA-regels gelimiteerd op ongeveer 400 pk, maar zal nog steeds een behoorlijk kabaal produceren.

De Raptor T1+ schijnt al 10.000 testkilometer te hebben gereden onder de zwaarste omstandigheden. Het rallyteam meent nu klaar te zijn voor de eerste uitdaging. Dat zal de Hongaarse Baja-rally zijn van 8 tot 10 augustus. Daarna is de rally van Marokko aan de beurt alvorens de speciale Raptor deelneemt aan de Dakar Rally. Nu is de vraag, welke is cooler: deze of de Dacia Sandrider?

Reacties

  • Nicky heeft op 14 juli 2024 geschreven:

    Ontzettend top dit. Mooie kar ook. En nu ook winnen hoor! 🚘

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)