Ondanks dat het bekend is dat BYD gigantisch is in China, realiseren maar weinig mensen zich dat hetzelfde kan gebeuren in Europa. Binnen twee jaar wil BYD net zoveel auto’s in Europa wegzetten als bijvoorbeeld Nissan. Het Chinese autoconcern bouwt al een fabriek in Hongarije en gaat er nog eentje bouwen in Turkije om er aan het einde van 2026 te beginnen met het bouwen van auto’s voor Europa.

Sceptisch over de kans dat BYD zijn doelstellingen haalt, sprak TopGear met de vice-president van BYD in Europa en Amerika, Stella Li. We vragen haar hoe BYD zo snel, zo groot denkt te worden. ‘Het merk bouwen, vertrouwd worden, niet voor de korte termijn denken en stevige stappen zetten’, klinkt haar elevator pitch.

Hoe BYD bekendheid vergaart in Europa

Mocht je het EK-voetbal hebben gezien, dan zijn de BYD-reclameborden je waarschijnlijk niet ontgaan. We kwamen erachter dat BYD die reclameruimte kon kopen voor een schijntje, omdat een andere partij afhaakte. Li zegt dat dit een belangrijk evenement was voor BYD. Zodra mensen het merk kennen, zullen ze sneller een proefrit willen maken. ’60 procent van de mensen die onze auto’s uitproberen, koopt er één’, claimt Li.

Het merk past zich ook aan. BYD noemde elektrische auto’s en plug-in hybrides graag ‘NEVS’. Dat is een Chinese term die niemand hier begreep. Daarom veranderde het merk die naam en heten plug-in hybrides nu DM-i. Juist, veel duidelijker. Op dat type auto’s ligt de focus van het merk in Europa. De enige PHEV die je nu kunt kopen van BYD is de Seal DM-i. Li verzekert dat er daar komend jaar meer bij komen.

BYD reageert op de Europese importheffingen

Natuurlijk moeten we het met Li hebben over de importtaks. BYD heeft een heffing van 27,4 procent gekregen. Dat is minder dan andere merken. Dat komt doordat de Chinese overheid minder subsidies heeft gegeven aan BYD dan aan andere merken volgens de EU. Het zal je niet verbazen dat Li het niet eens is met de importheffingen.

‘Heffingen doen de klant pijn in de EU [door de prijzen op te drijven]. Dat is niet goed’, zegt Li. Ze wil niet ingaan op de vraag of ze denkt dat er een heffingenoorlog komt. ‘We willen een grote, lokaal gesitueerde fabrikant worden. Daarom bouwen we onze topmodellen in Turkije en Hongarije. We begonnen twee jaar geleden met investeren in Hongarije, nog voor de importheffingen’, vertelt Li.

BYD wil ook nog twee premium-merken opzetten

Als je dacht dat het verkopen van 300.000 auto’s ambitieus was, wat vind je dan van het opstarten van één concurrent voor Range Rover en Rimac en één MPV-bouwer? Bij het Goodwood Festival of Speed presenteerde BYD de twee merken Yangwang en Denza. Het eerste merk heeft de U8 drijvende super-SUV en de U9 supercar die op drie wielen kan rijden. Denza liet een chroomtastische MPV.

  • Denza D9 schuin voor
    Foto: © Denza
  • Yanwang U8 en Yangwang U9 schuin voor
    Foto: © Yangwang
  • BYD Yangwang U8
    Foto: © BYD
  • BYD Yang Wang U9 voorkant met de deuren open
    Foto: © CarNewsChina / Screenshot YouTube
  • Denza D9 schuin voor
  • Yanwang U8 en Yangwang U9 schuin voor
  • BYD Yangwang U8
  • BYD Yang Wang U9 voorkant met de deuren open

Maar wacht even. Klanten van premium-merken houden graag vast aan ‘hun merk’ en de gevestigde orde weet prima nieuwkomers af te weren. ‘Mensen staan meer open voor nieuwe merken als het gaat om EV’s en PHEV’s. Ze zijn gefocust op technologie. Je moet de klantervaring stap voor stap bouwen’, denk de BYD-topvrouw.

BYD denkt dat de auto’s van BYD beter zijn

Li gelooft dat Yangwang een succes kan worden. ‘Je moet tien keer beter zijn [dan de concurrentie]. De U8 kan zwemmen. Het is de enige die dat kan en ik heb het geprobeerd. Dat is een BYD-ontwikkeling en het is leuk, cool en redt levens. BYD is een engineeringbedrijf. We hebben 110.000 engineers en we leveren 32 patenten per dag in’, aldus Li.

Ze eindigt ons gesprek met een mooie metafoor: ‘Als een benzineauto 2G is, zijn wij 5G.’ Misschien vind je het groeiplan van BYD in Europa nog steeds te ambitieus of vind je het een wilde fantasie. Over twee jaar komen we erachter wat de waarheid is.

Reacties

  • BYD rijder heeft op 19 juli 2024 geschreven:

    Ik ben zo dom geweest voor een BYD te kiezen omdat die zo goedkoop leek. Wat een k*t auto. De software is ruk. Elke keer storingen en support ho maar. Ze hebben heel wat praatjes maar ze komen niet eens in de buurt van de Europeanen, Koreanen of Japanners.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 19 juli 2024 geschreven:

    Ook deze droom zal een bedrog zijn.

    Reageer
  • Kees heeft op 19 juli 2024 geschreven:

    Waar is de kritische noot, TG?

    Neem dit stuk: ‘Heffingen doen de klant pijn in de EU [door de prijzen op te drijven]. Dat is niet goed’. Nee, want ons in Europa pijn doet, is dat China met onbeperkte subsidies oneerlijk concurreert en wij daardoor auto’s vol spionagemiddelen krijgen rondrijden. Dat doet niet alleen ‘de klant’ pijn, maar onze hele maatschappij. Weg met BYD en al die andere Chinese merken!

    • Patrick Toonders heeft op 19 juli 2024 geschreven:

      Een kritische noot richting China?! Alles wat ze hier schrijven lijkt gvd wel een advertorial. Ik vraag me af hoeveel geld ze hiervoor krijgen.

      Reageer
    Reageer
  • Reality check heeft op 19 juli 2024 geschreven:

    Build Your Dream? Nee, in China geldt alleen Kill The Uygurs.

    Reageer
  • NEEEEEEE heeft op 19 juli 2024 geschreven:

    Voor de zoveelste keer Topgear, stop eens met die reclame voor die Chinese rommel!!!

    • Fred heeft op 19 juli 2024 geschreven:

      Ze zijn gevallen voor het bloedgeld van Xi…

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear