In relatief korte tijd hebben de automerken toch wel een technologisch wonder verricht. Nog geen 15 jaar geleden was bijna elke auto voorzien van verbrandingsmotor. Natuurlijk, er waren wat hybrides (zoals de Toyota Prius) en een enkele elektrische auto, zoals de hopeloze G-Wiz of Th!nk City. Tegenwoordig hebben de fabrikanten vaak een modellijn met verbrandingsmotoren plus een geheel elektrische modellijn.

Je zou denken dat de dealers erop gebrand zijn om die EV’s te pushen. Daar zitten immers de meeste ontwikkelingskosten in. Maar wat blijkt: veel dealers willen geen elektrische auto’s verkopen. Dat blijkt uit onderzoek van CDK Global. In dit specifieke geval gaat om Amerikaanse autoverkopers die nogal aarzelen om een EV aan de man te brengen. Daarmee lijkt het onderzoek te bevestigen wat velen weleens in het echt hebben meegemaakt: verkopers die geen EV willen verkopen.

Dealers willen geen elektrische auto’s verkopen, waarom niet?

Uiteraard zit er wel een verschil qua locatie. In het progressieve westen (zoals San Francisco en Los Angeles) zijn de verkopers al iets gemotiveerder om elektrische auto’s te verkopen. Maar in het centrale deel van de VS hebben de verkopers er geen zin. Nu kunnen die verkopers iets anders aanbieden: een auto met verbrandingsmotor met een korte ‘laadtijd’ en enorme actieradius, tegen een scherpere prijs.

Deze houding van verkopers was voor Tesla destijds een reden om auto’s direct aan de klant te verkopen. De traditionele automerken werken via dealers die de auto’s aan de man brengen. Maar er zit meer achter. Dealers verkopen liever auto’s waarbij ze weten dat de werkplaats er later ook nog wat aan kan verdienen. Een EV heeft minder onderhoud nodig en levert dus minder geld op. Dat is tevens een van de redenen waarom dealers onwelwillend staan tegen laadpalen op het terrein, volgens het onderzoek.

Natuurlijk moeten we wel een beetje nuance aanbrengen bij dit artikel. Ten eerste geldt dit enkel voor de Verenigde Staten. Ondanks dat men daar ook prima elektrisch kan rijden, zijn de omstandigheden wel iets anders. De dichtheid van de laadpalen zijn niet zo goed als hier, terwijl men wel langere afstanden rijdt. Ook zijn EV’s aldaar relatief prijzig en is de benzine er vooralsnog spotgoedkoop. Tenslotte is men de VS over het algemeen ietsje conservatiever.

Reacties

  • Lerry heeft op 9 augustus 2024 geschreven:

    In Duitsland bleek uit het kfz-betrieb onderzoek heel iets anders. Daar wordt juist geïnvesteerd om beter een EV aan de man te kunnen brengen.

    Dit zal dus een specifiek Amerikaans verhaal zijn.

    • Robin Wehrens heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

      Dealers moeten na gaan denken over een nieuw verdienmodel. Denk aan kodak. Als je niet mee gaat, kun je wel stoppen..

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear