Een nadeel van nieuwe technologieën is dat de prijs wat aan de hoge kant is. De ontwikkelingskosten wegen dan wat zwaarder. Dit zag je met laptops, smartphones en flatscreen televisies. Alleen Apple weet het voor elkaar te boksen dat je voor de prijs van een gebruikte Peugeot 207 een telefoon koopt. Goed nieuws: de EV wordt goedkoper en ook deze betaalbare elektrische auto komt naar ons continent. De auto in kwestie is de Dongfeng Nammi Box.

Dat is gewoon een briljante naam. Geen verwarrend gedoe met codes of stoere namen, maar gewoon de naam van een gerecht bij een hippe afhaalchinees. Zonder gekheid: Dongfeng is een Chinese fabrikant uit Wuhan. Naast hun eigen merk werken ze samen in joint ventures met Citroën, Honda, Nissan en Peugeot. De Nammi box is hun eigen creatie: een vijfdeurs B-segment hatchback met een verrassend keurig en volwassen interieur.

Styling Nammi Box

Qua styling is het een ratjetoe van dingen die we al eerder hebben gezien. Het lijkt een soort Suzuki Swift-kloon te zijn met een Smart-neus en Opel Adam C-stijl. Dat zijn overigens ook een beetje de auto’s waar je aan moet denken qua formaat. De Dongfeng Nammi Box is 4,02 meter lang en heeft een bagageruimte van 326 liter (945 liter als je de achterbank neer klapt).

Dongfeng Nammi Box geel voorzijde links schuin rijdend weg

Zoals gezegd is het een geheel elektrische auto. Deze heeft een elektromotor die goed is voor 95 pk. Het accupakket heeft een nettocapaciteit van 42,3 kWh. De actieradius is 310 km. Niet volgens de CLTC, maar de Europese WLTP-normen. Zwitserland is de eerste markt, waar de Nammi Box omgerekend 23.258 euro kost. Dat betekent dat deze goedkope elektrische auto goedkoper is dan de Citroën ë-C3.

Moeten we hier blij mee zijn?

Dus nu het belangrijke slotstuk: moeten we blij zijn met deze ontwikkelingen? Een Chinese elektrische auto ligt nogal gevoelig bij sommige lezers en reageerders. Nu is iedereen vrij om te kiezen wat hij of zij leuk vindt om te rijden, maar in principe is het een goede zaak dat de Chinese auto’s telkens beter en interessanter worden. Het zet de concurrentie namelijk op scherp.

Dongfeng Nammi Box interieur mevrouw liggend

Met auto’s als deze Dongfeng Nammi Box worden ook de traditionele automerken gedwongen om betere en goedkopere auto’s te maken. Tenslotte is het gewoon eventjes wennen. In de jaren ’70 keek men met de grootst mogelijke scepsis naar Japanse automerken. In de jaren ’90 was dat het geval met Zuid-Koreaanse merken. Inmiddels behoren die tot de gevestigde orde.

Reacties

  • Freek heeft op 27 augustus 2024 geschreven:

    Dus ik kan deze ook betalen? Ik kan ook een tientje aan een junk geven voor een gejatte fiets. Maar dat doe ik niet want dat kan je niet maken naar de maatschappij. Daarom geef ik mijn geld ook niet aan een Chinees staatsbedrijf.

    • zilexa heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

      Oh dus het is beter om een auto te kopen van een fabrikant die tientallen jaren heeft zitten slapen, naar de pijpen van de olie lobby heeft gedanst en allang geen winst meer kan maken zonder alles uit te besteden en maar zoveel mogelijk zichzelf samen te voegen met andere fabrikanten, en nu de wereld verandert totaal niet in staat is te transformeren?
      Het hele gezeur over staatssteun aan Chinese automerken. Hoe dacht je dat je melk en vlees op tafel komt? Dat is zomaar 40-60% van de complete EU begroting die opgaat aan staatssteun. Oh en het gros van die productie gaat naar.. China..
      En hoe denk je dat de fabrikanten hier hun mega fabrieken ooit hebben opgezet? Ook weer met flinke belasting kortingen en subsidies..
      Dat schijnheilige gedoe steeds.. voor “de maatschappij” hoef je deze auto in elk geval niet links te laten liggen.

      • John heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

        Zilexa, over schijnheilig gesproken. De standaard ja-maar-hunnie-doen-het-ook reactie gericht op maar 1 van de vele discutabele dingen die in China gebeuren. Dan lijkt het opeens net alsof het helemaal niet zo erg is wat ze daar doen. Maar als je die oneerlijke subsidies bij Chinese auto’s goed praat, waarom begin je dan niet over…
        – IP diefstal?
        – Spionage op de omgeving door die auto’s?
        – Spyware in de auto om connected telefoons uit te lezen?
        – Totaal negeren van het milieu
        – Totaal negeren van arbeidsrechten
        – Andersdenkenden die in concentratiekampen gestopt worden?
        – Eindeloze cyberaanvallen op Westerse bedrijven en overheden?

        Want dat is ook wat je steunt als je bij een staatsbedrijf als Dongfeng koopt.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • lene heeft op 27 augustus 2024 geschreven:

    Lol wat een hoop gezaag weer over China.
    Maar waarom zou je een EV kopen die 4kw meer verbruikt per 100km.
    Dan een topmerk die met grote auto’s in eu geproduceerd zoveel minder verbruikt.

    Dit is gewoon de zoveelste sulferdoos voor belachelijk veel geld!
    Is niet omdat ze goedkoper zijn dat het niet veel geld is en kwaliteit ….

    Reageer
  • Jan heeft op 27 augustus 2024 geschreven:

    Tja leuke modellen, maar we zijn allemaal blind voor het lange termijn effect. Het geld dat we besteden verdwijnt naar buiten Nederland en naar buiten de eu. En er wordt niet in eu geproduceerd. Dus geen industrie, geen banen, en geen product ontwikkeling, en geld verdwijnt. Geen leuke reaktie denk ik qua auto , die best ok is, maar over economische effect. Daar kunnen en mogen we niet blind voor zijn. Kortom mijn advies : koop alleen waardevolle producten als Ze in Nederland of eu geproduceerd zijn.

    • Mark heeft op 27 augustus 2024 geschreven:

      Het is niet eens een leuk model. Het is gewoon jatwerk zoals alles uit China jatwerk is. Wat een troep.

      Reageer
    Reageer
  • Facts count heeft op 26 augustus 2024 geschreven:

    Aan jouw alias te zien zit je vol met vragen en heeft de amerikaanse propaganda machine jou volledig onder controle. Feit is dat deze EV’s hoe dan ook gaan komen. Velen zullen er blij mee zijn.

    • Jesse heeft op 26 augustus 2024 geschreven:

      Jezelf facts count noemen en dan alle feiten die hieronder genoemd worden, die allemaal zo met allerlei bewijs terug te vinden zijn, gaan ontkennen. Het moet niet gekker worden…

      Belangrijk voor mij is dat China een schurkenstaat is. Geen auto’s of telefoons uit China dus!

      Reageer
    Reageer
  • Urni heeft op 26 augustus 2024 geschreven:

    Vooral uit China kopen. Fijn landje. Heel sociaal.

    Reageer
  • Vol met vragen heeft op 26 augustus 2024 geschreven:

    De China propaganda was nog niet afgelopen?

    Hoezo vergelijken jullie China met het Japan van de jaren ’70 of Zuid Korea van de jaren ’90?

    Spioneerden die landen ook op ons? Leverden die ook tech vol met spyware? Stopten die ook miljoenen mensen met een andere mening in concentratiekampen? Voerden die ook meer cyberaanvallen op Westerse landen uit dan alle andere landen samen? Gebruikten die ook gestolen IP en ongelimiteerde subsidies om oneerlijk te concurreren?

    Ik kan iets gemist hebben in de geschiedenis van de jaren ’70 en de jaren ’90 maar ik zie niet hoe dit vergelijkbaar is met China in 2024.

    • Henk heeft op 26 augustus 2024 geschreven:

      Het antwoord is heel simpel. Het sluit netjes aan bij een hele reeks berichten over allerlei Chinese rommel waar niemand op zit te wachten maar die over ons heen gestort wordt waarbij het er sterk op lijkt dat iemand daar belang bij heeft. Waarom zou iemand immers die rommel maar blijven plaatsen?

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)