
De Volkswagen Touareg is in het nieuw gestoken, dus kan zijn zusje, de Porsche Cayenne, niet achterblijven. Met deze Panamera-neus ziet de grootste Porsche er meteen een stukje beter uit, maar denk niet dat de wijzigingen daar ophouden.
Het belangrijkste nieuws is, jawel, de hybrideversie. De Cayenne S Hybrid verbruikt slechts 8,2 l/100 km en stoot niet meer dan 193 g/km CO2 uit. Toch heeft de Hybrid ook een gecombineerde 380 pk en 580 Nm – 333 pk uit de zescilinder met compressor (bekend uit de Audi S4 en S5 Cabrio) en 47 pk uit de elektromotor. Daarmee komt ie nagenoeg even goed van zijn plek als de gewone Cayenne S met V8.
De Cayenne S Hybrid onderscheidt zich verder door een systeem dat een van de twee motoren volledig kan loskoppelen. Zo levert de benzinemotor bijvoorbeeld geen onnodige frictie op bij volledig elektrisch rijden, wat overigens kan tot 60 km/u. Ook kun je de V6 uitschakelen bij snelheden tot 156 km/u, zodat je lekker zuinig kunt doorrollen zonder op de motor te remmen. Mooie techniek en behoorlijk op zijn plek in deze Cayenne, want een opgeblazen Porsche koop je natuurlijk vanuit milieuoogpunt.
Er zijn overigens ook nog een gewone Cayenne V6 (300 pk) en een Cayenne Diesel (240 pk en met 7,4 l/100 km zo’n 20% zuiniger). Het echte werk begint als vanouds bij de eerder genoemde Cayenne S met zijn 4,8-liter grote V8, die krachtiger is geworden (400 pk tegen 385 pk) en toch 23% zuiniger. Hij verbruikt tegenwoordig 10,5 l/100 km. Het summum is nog steeds de Cayenne Turbo, die een heerlijk ongegeneerde 500 pk op het asfalt brengt. Ook het verbruik van deze versie valt niks tegen: 11,5 l/100 km.
De nieuwe Cayennes verschijnen vanaf mei op de markt. De Nederlandse prijzen variëren van 80.500 euro voor de instap-V6 tot 155.500 euro voor een kale Turbo. De Cayenne S Hybrid is er vanaf 99.990 euro.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?
