
Zoals dat gaat wanneer er een nieuwe technologie in het spel is, duurt het nog heel lang voor we de Chevrolet Volt/Opel Ampera eindelijk bij de dealer kunnen bestellen. We hebben het over eind 2011. Toch heeft Opel nu een foto van het eerste productie-prototype van de Ampera vrijgegeven, die zo te zien nauwelijks afwijkt van de conceptcar. Waarvoor hulde. Het plan is dat Opels elektrische-autobaas Gherardo Corsini zo’n 600 km van hun fabriek in Rüsselsheim naar de autoshow van Genève gaat rijden.
De Ampera komt 60 km ver op zijn lithium-ionaccu’s, waarna de kleine benzinemotor aanspringt om de boel bij te laden. Dat is meteen zijn enige functie; de aandrijving van de wielen gebeurt alleen via de elektromotor. De totale actieradius van de Ampera is 500 km.
Opdat we allemaal kunnen zien hoe goed de reis wel niet gaat en hoe praktisch de Ampera in het dagelijks leven is, houdt Opel tijdens de rit een blog bij. Ook via Twitter kun je de boel volgen. Op 28 februari is het zo ver, dus blijf nog even gespannen voor je laptop zitten.
Meer van TopGear


De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Autotest: Opel Ampera (productieklaar)

Schone auto’s toch nog belastingvrij

Autotest: Opel Ampera

Uitgelicht: Opel Ampera

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?
