(advertorial)

‘Een leuke auto koop je met je hart – een verstandige met je hoofd’ – het is een haast ijzeren TopGear-wet. Toch zijn er auto’s die bewijzen dat ook ijzer smelt als je het maar heet genoeg maakt; dat het één het ander niet per se hoeft uit te sluiten. Zo’n auto is de Mazda CX-5.

Het is ook bijna niet te doen: iets maken wat én praktisch én leuk is. Het hoofd en het hart zitten elkaar nu eenmaal nogal eens in de weg. Zeker als het ook nog eens een SUV moet zijn. Zeker: fijn voor het overzicht, dat je wat hoger zit, maar je wordt nu eenmaal méér bij het rijden betrokken naarmate je dichter bij het wegdek zit. En het is heerlijk om een beetje de ruimte te hebben, voor passagiers en andere rommel, maar meer ruimte betekent meer gewicht, en daar wordt je rij-ervaring ook niet per se leuker van. Zuinigheid en sportief rijden zijn ook al geen echte vrienden van elkaar. En dat betekent compromissen, compromissen en nog eens compromissen. En die zijn ook al niet echt pretbevorderend.

Nou. Leuk hoor.

Helemaal niet. Het lijkt wel alsof het niet mag, een leuke auto waar je ook gewoon boodschappen mee kunt doen of op vakantie kunt gaan. Maar dat het niet mag, wil niet zeggen dat het niet kan. Als een klein Gallisch dorpje in een groot Romeins Rijk is er in ieder geval één merk dat dapper weerstand blijft bieden. Dat er een heel aparte filosofie op nahoudt als het om auto’s gaat. Zo vindt Mazda (want dat merk bedoelen we) bijvoorbeeld dat een bestuurder zijn auto zou moeten aanvoelen zoals een ruiter zijn paard aanvoelt – dat die twee eigenlijk één zouden moeten zijn. Dat klinkt misschien wat wonderlijk, tot je een keer in een CX-5 hebt gereden. Want dan merk je niet alleen dat ze dat ook echt serieus menen, maar van die woorden nog daden hebben weten te maken ook.

Hoe dan?

Mazda doet dat door bij de CX-5 te focussen op rijplezier. De motoren zijn even gretig met hun prestaties als ze voorzichtig met hun brandstof zijn. De directe, precieze besturing, de sportieve maar verre van oncomfortabele afstemming van het onderstel, de overzichtelijke plaatsing van alle bedieningselementen, de helpende in plaats van belerende hand van de ruim voorradige veiligheidselektronica: je merkt aan alles dat het Mazda er om ging je méér te bieden dan ‘gewoon’ een goede, veilige auto. En het mooiste is dat daarbij beslist geen concessies zijn gedaan aan de meer praktische aspecten. Ruimte heb je overal (dus ook op de achterbank en in de bagageruimte) in overvloed, het infotainment is een feest van bedieningsgemak en de stoelen (niet onbelangrijk!) zitten uitstekend.

Zal wel weer de hoofdprijs kosten dan…

Welnee – valt reuze mee! Klein maar heel illustratief feitje, bijvoorbeeld: een automatische versnellingsbak kost maar 1.000 euro extra – kom daar eens om bij zijn concurrenten. Karig uitgeruste CX-5’s bestaan simpelweg niet – scheelt ook weer. En vergeet niet: een Mazda is nauwelijks kapot te krijgen (tenzij je daar serieus je best op gaat doen, met behulp van bomen, lantaarnpalen of geparkeerde auto’s. Maar dan moet je het zelf maar weten), wat je bijvoorbeeld ook weer terugziet in de lage onderhoudskosten, hoge inruilwaarde en het relatief bijzonder vriendelijk lease-tarief.

Moet ik toch eens naar kijken!

Zouden we zeker doen. Je zou eens kunnen beginnen hier te klikken – daar kunnen ze je al veel meer vertellen en kun je ook (doen!) eenvoudig een proefrit regelen.



Meer van TopGear