Zes jaar. Zo lang draait deze generatie van de Mazda CX-5 inmiddels alweer mee. Je zou het niet zeggen als je ’m ziet, want er staat nog altijd een crossover met een bijzonder vlot en fris uiterlijk. Wij zijn zelf in die tijd in ieder geval een heel stuk ouder geworden. Het nadeel van een hogere leeftijd, als nieuw te krijgen automodel: je techniek werd in principe ontwikkeld voor andere tijden.

Zeker in 2023, nu elke gram CO2 telt en iedereen de hele verbrandingsmotor het liefst nog morgen bij het grofvuil ziet staan, kunnen auto’s snel voorbij worden gestreefd. Of, in Nederland, belastingtechnisch uitgespeeld. Maar Mazda zit erbovenop: hun jaarlijkse (vaak bescheiden) modelupdate voorziet deze keer in twee mild-hybride aandrijflijnen die de CX-5 in de wereld van nu relevant moeten houden.

Dezelfde motor, maar dan net even anders

Op papier lijken de motoren hetzelfde als voorheen. Dat komt doordat ze dat ook zijn. De Skyactiv G’s die we al kennen – een 2.0 van 165 pk en een 2.5 van 194 pk, beide viercilinders, beide turboloos – ploeteren onverstoorbaar voort. Wel krijgen ze nu hulp van die slimme, instant uitstootwinst opleverende gimmick: de startergenerator, die zowel moet helpen bij het accelereren als bij het terugwinnen van energie.

Als bestuurder merk je er weinig van. Om niet te zeggen: nagenoeg niets. De 2.5 met vierwielaandrijving die we testen, springt vrij plotseling aan dankzij de nieuwe 24-volt elektra, maar dat is ook het enige waaruit je de hybrideheid van deze CX-5 kunt afleiden. Er zijn geen flitsende animaties die de energiestroom laten zien, geen knoppen om meer of minder assistentie te vragen.

Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 Takumi (2023) rijdend schuin achter

Jammer? Neuh, eigenlijk wel prima. Wie actief stukken elektrisch wil rijden en accuprocentjes wil managen, kiest maar ergens een plug-in uit. De CX-5 gaat voor moeiteloze brandstofbesparing. Moeiteloos en, eh, minimaal. Het opgegeven verbruik zakt voor de vernieuwde 2.5 AWD met 0,5 l/100 km en de CO2-uitstoot met 13 g/km. Alle beetjes helpen, al is de auto nu ook iets zwaarder en 0,2 seconde trager van 0 naar 100 km/u.

De Mazda CX-5 blijft ongeveer net zo duur

Geneuzel in de marge, maar hoe zit het met de prijs? Die ontloopt die van de uitgaande versie niet of nauwelijks. Het is dus niet echt een wereldschokkende propositie, deze mild-hybride Mazda CX-5. Gelukkig is de auto zelf nog steeds aantrekkelijk – als je dan toch een crossover moet rijden, dan het liefst een die zo fraai en prettig in de omgang is als deze.

Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 Takumi (2023) zijkant

Hoewel de motor voor turboverslaafden wat koppel tekort zal komen en bij een zware belading of steile helling wat veel jengelende toeren moet maken, zorgt ie in andere situaties wel voor een stille en comfortabele rit. Het uitgebalanceerde onderstel sluit daar uitstekend bij aan, de automaat is lui en soepel als stroop, de ruimte aan boord en de waargenomen kwaliteit zijn dik in orde.

Dingen klikken mooi en werken goed, en zelfs al is het infotainmentschermpje wat klein en verzadigd van menu’s: we geven nog altijd de voorkeur aan Mazda’s doodsimpele draaiknop boven een wirwar aan aanraakgevoelige tiles.

Maar wat betaal je nou voor die hybride CX-5?

Al het bovenstaande kreeg je ook als je vorig jaar een CX-5 zonder startergenerator kocht. Maar met deze update (te krijgen vanaf 38.190 euro in Nederland, 32.990 euro in België, voor de 2.0 met handbak en voorwielaandrijving) kun je je familie en vrienden tenminste trots vertellen dat je een hybride rijdt. Die 0,5 liter is mooi meegenomen.

Specificaties van de Mazda CX-5 e-Skyactiv G 2.5 AWD Takumi (2023)


Motor
2.488 cc
viercilinder
194 pk @ 6.000 tpm
263 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,5 s
top 195 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,6 l/100 km
171 g/km CO2 D label
Afmetingen
4.575 x 1.845 x
1.685 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.732 kg
58 l (benzine)
522 / 1.395 l (bagage)
Prijzen
€ 59.440 (NL)
€ 47.390 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)