Goed, voor we verdergaan: eerst die naam maar even. Dit is de Smart #1. En ja, je moet dus echt ‘Hashtag One’ zeggen, voluit, als iemand die net ‘het internet’ heeft ontdekt. Het is niet ‘nummer 1’ en ook niet gewoon ‘Een’ of ‘One’. Zegt Smart, dus dan is het zo.

Overigens is dit nog idioter dan het lijkt, omdat je het ding online nu dus geen fatsoenlijke hashtag mee kunt geven (‘#smart#1’ werkt immers niet, en een losse ‘#1’ gaat ’m ook niet worden). Een hilarisch falend stukje interessantdoenerij…

Goed, dit is dus de eerste nieuwe auto die Smart in zijn huidige hoedanigheid neerzet, nadat het bedrijf in 2020 een wedergeboorte meemaakte als 50/50 joint venture tussen Mercedes en het immer uitbreidende Chinese concern Geely. Qua formaat lijkt hij op een Mini Countryman, onderhuids is hij gebaseerd op een platform dat Geely al eerder had ontwikkeld, speciaal voor EV’s.

De versies van de Smart #1

Er komen twee uitrustingsniveaus, die Pro+ en Premium heten. Ook verschijnen er 1.000 stuks van een volgepropte Launch Edition, plus een snelle, 428 pk sterke Brabus-versie. De ‘gewone’ versies krijgen elk een 272 pk en 343 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Hoewel de cijfers identiek zijn, heeft de duurdere Smart #1 Premium een andere motor en omvormer waardoor ie een net iets groter bereik heeft van 440 kilometer.

De Pro+ moet het doen met 400 kilometer. De motor is goed voor meer dan genoeg punch en de onmiddellijk aanwezige trekkracht zorgt voor een extra flitsend gevoel. De ophanging is aan de zachte kant, maar de wielen staan op de uiterste hoeken van de carrosserie, dus de overhangen zijn minimaal en hij stuurt behoorlijk scherp in. Verwacht alleen niet al te veel gevoel in de besturing of het rempedaal.

Het interieur van de Smart #1

Aan de binnenkant wordt zo’n beetje alles bediend via het 12,8-inch scherm van het infotainment, dat schijnbaar chips en processoren uit de gamewereld gebruikt. Het display biedt overbodige informatie en verwarrende graphics, maar het reageert tenminste wel vlot en er zijn sneltoetsen voor de verwarming en airco.

Android Auto en Apple CarPlay zijn nog niet beschikbaar, maar daar komt volgens Smart snel verandering in. Oh, en we moeten het nog even hebben over de vos onder in het scherm. Die zou een soort virtuele reisgenoot moeten zijn, maar voorlopig lijkt ie alleen de navigatie en zij-ruiten te kunnen bedienen via stemcommando’s. Meestal zit ie gewoon in een hoek van het scherm een strandbal hoog te houden. Eigenaardig.

Het eindoordeel

Het is een beetje een verwarrende eerste poging van het nieuwe Smart, dus. De #1 zou een prima familie-EV kunnen zijn dankzij zijn bubbelachtige maar praktische vorm en sterke Geely-basis. Het is visueel niet de aantrekkelijkste aanbieding in het segment en het kon nog weleens lastig zijn om mensen ervan te overtuigen dat Smart nu mainstream vijfzits crossovers maakt in plaats van eigenzinnige stadsautootjes.

Het fraaie en hoogwaardige interieur zal best wat kopers overhalen. Qua prijs zit de #1 op het niveau van de min of meer vergelijkbare Hyundai Kona/Kia Niro, maar de Brabus lijkt met zijn 428 pk voor nog geen 49 mille haast een koopje. Hashtag een #omindegatentehouden.

Specificaties van de Smart #1 Premium


Motor
1 elektromotor
272 pk
343 Nm
66 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,7 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
440 km (WLTP)
Laadtijd
ca. 3 uur bij 22 kW
25 min. bij 150 kW (10-80%)
Afmetingen
4.270 x 1.822 mm x
1.636 mm (l x b x h)
2.750 mm (wielbasis)
1.788 kg
313 / 986 l (bagage)
Prijzen
€ 44.895 (NL)
€ 43.995 (B)

Reacties

  • Diny heeft op 4 januari 2024 geschreven:

    Rij- eigenschappen van onze Smart zijn prima.
    Helaas werkt de app niet. Je krijgt maar 1 fysieke sleutel. Je kunt een digitale sleutel aanmaken die je vervolgens kunt delen.
    Maar…. Als de app niet werkt heb je er niets aan.
    Volgens de geleerden moeten we wachten op up- dates.
    Hoe lang gaat dit nog duren??? Wij vinden dit echt een enorm minpunt!

    • Francis heeft op 27 januari 2024 geschreven:

      Inderdaad App wordt niet vrijgegeven in Belgie….
      Wel in Duitsland…volgens Smart Belgium moeten ze wachten tot de Online verkoop start…
      Ik vraag me af wie een auto van 45.000€ online koopt????
      Dit is zeer slecht voor het imago…vergeleken met Tesla, MG and BYD die een werkende app hebben!!
      Flauwe service van Smart!!!

      Reageer
    Reageer
  • Francis heeft op 11 december 2023 geschreven:

    Prachtige wagen, rijd fantastisch!
    En vergeleken met VW ID4 en BMX X2 zeer confortabel!
    Nooit meer een auto met fossiele brandstof!

    Reageer
  • Robert van K. heeft op 15 maart 2023 geschreven:

    Ook is de lijst van standaard functies vee langer dan hier weergegeven voor de Premium versie.
    Mirror memory, seat memory, dinamic richtingaanwijzers en achterklep voetbediening, zijn standaard.

    Reageer
  • Robert van K. heeft op 15 maart 2023 geschreven:

    Noem een reden waarom android auto of apple carplay nog nodig zijn, de navigatie is al door Google maps geleverd en Spotify world al standaard meegenomen.
    Ook kunnen extra apps gewoon worden geinstaleerd in een Google paly omgeving, en wordt de telefoon uiteraard gewoon gekoppeld met de auto software voor handsfree bellen en appen.
    Ook het verwijt dat de spiegels alleen in het scherm zijn in te stellen is kul, aangezien je dat maar 1 keer hoeft te doen per user, daarna wordt de user herkend d.m.v. je Smart ID en de spiegels en de carseat automatisch ingesteld.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)