Dit is alles wat je moet weten over Lamborghini's nieuwste dakloze, de Huracán Spyder, die je wellicht zou kunnen zien als het meest modebewuste, minst toegespitste model uit Sant'Agata.

Immers, de Huracán kreeg bij zijn lancering wat lastige vragen op zich afgevuurd: is hij te braaf, is hij wel een 'echte Lambo' (wat dat ook mag zijn) en bezoedelen zijn vierwielaandrijving en dynamische besturing de ervaring in vergelijking met de concurrentie van Ferrari, McLaren en Porsche?

We reisden af naar Miami Beach en deden urenlang zwaar en slopend onderzoek in het meest gele exemplaar van de Huracán Spyder dat voorhanden was om tot de volgende tien bevindingen te komen.

1. Dit is, vreemd genoeg, een behoorlijk geciviliseerde cabrio

Dat verwachtte je niet, hè? Maar inderdaad: de Huracán heeft de verwijdering van zijn dak met al zijn waardigheid doorstaan. De belachelijk vlakke voorruit geleidt de rijwind naar luchtinlaten net achter je oren, waar het wordt gebruikt om de hete motor te koelen in plaats van dat het terugslaat in je nek. Het is op snelheid dus behoorlijk kalm in het interieur – je kunt een normaal gesprek voeren of van de wonderschone V10 genieten. Het uit drie lagen opgebouwde dakje zit mooi in elkaar en kan geopend en gesloten worden bij snelheden tot 50 km/u. Goed gedaan, Lambo.

2. …maar hij heeft geen stalen klapdak

Nee, de club van Stephan Winkelmann ziet geen heil in stalen origami-daken en wil vermijden dat de Huracán Spyder, zoals de Ferrari 488 Spider en McLaren 650S Spider, met gesloten dak wordt aangezien voor zijn dichte broertje. In plaats daarvan kreeg de auto dus gewoon een lap stof op stokjes, zodat men zelfs in hagelbuien kan zien dat je extra betaald hebt voor de open-lucht-optie.

3. Hij klinkt echt sensationeel

Net als de Huracán coupé trouwens, maar het is altijd een goed idee om een paar stukken metaal en Alcantara te verwijderen om een en ander beter te kunnen horen. De diepgevooisde V10 en het 'ongelukje in een vuurwerkfabriek'-uitlaatsysteem smeken je om hen te laten zingen, waarbij je je haast in de koninklijke loge op Wimbledon waant: dichter bij de actie kun je niet komen.

4. De dynamische besturing is nog steeds raar… En het kan niemand iets schelen

Is het gewoon zonde van de moeite, die dynamische besturing? Lamborghini zegt dat ze het systeem dat bij lage snelheden de besturing lichter moet maken, blijven doorontwikkelen; maar als we mogen afgaan op de paar kilometers die we door de binnenstad van Miami reden, is er nog wel wat werk nodig.

De enorme klomp gewicht die rond 80 km/u aan het stuur komt te hangen is zo plotseling en onwelkom, dat je jezelf de eerste keer afvraagt of de gehele stuurbekrachtiging zojuist kapot is gegaan. Niet dat dit Lambo-kopers iets kan schelen, klaarblijkelijk: het overgrote deel van de Huracáns tot nu toe werd al uitgerust met dit feedback-loze systeem. Dat is treurig.

5. Hij zou nog steeds een aparte instelling voor de dempers moeten hebben

In alles van de Ford Focus RS tot de McLaren 675LT kun je verschillende rij-instellingen door elkaar mixen, zodat je bijvoorbeeld een snelle gasrespons en alerte transmissie kunt combineren met een zachter onderstel. Bijvoorbeeld voor als je, zeg maar, op een echte, gewone weg wilt rijden. De Huracán Spyder laat dit dus niet toe, zodat je in de vlijmscherpe Corsa-modus altijd automatisch vastzit aan knalharde dempers. Lambo zegt dat een oplossing hiervoor hoog op de lijst staat…

6. Een moderne sportauto heeft echt niet per se turbo's nodig

Kijk, turbo's zijn een mooi stukje techniek, maar het komt nogal eens voor dat autobouwers ze gebruiken om meer vermogen te genereren dan goed voor ze is. De Huracán is een prachtig voorbeeld van hoe het ook nog steeds kan.

Tuurlijk, hij heeft 'maar' 610 pk en dat is minder dan Ferrari en McLaren aanbieden. Maar 0-100 km/u in 3,4 seconden, 0-160 km/u in 10,2 seconden en een topsnelheid van 324 km/u is nou ook niet bepaald langzaam, of wel? Als je behoefte hebt aan meer, moet je je misschien eens laten testen, of gewoon meteen astronaut worden.

7. De optionele koolstofvezel stoelen verpesten de auto bijna. En je achterste

We overdrijven niet.

Je kunt de Huracán Spyder krijgen met dezelfde koolstofvezel kuipjes als de coupé. Ze zien er fantastisch uit en je kunt ze in bizarre kleuren krijgen. Er zijn alleen geen kussentjes of andere zachte oppervlakken op te vinden, met als gevolg dat je bekken na een paar uur rijden gevoelsmatig bestaat uit kleine mesjes waarmee het via je onderrug zijn weg naar buiten probeert te snijden. Dit is niet erg prettig.

Als je, zoals wij, geen geld hebt voor een Huracán maar wel graag wilt ervaren hoe het is om erin te rijden, ga dan vooral een paar uur met je benen over elkaar op een splinterig houten hekpaneel zitten.

8. Hij is 120 kilo zwaarder, maar slechts 15 kilo is besteed aan extra stijfheid

Weet je nog, vroeger? Toen open supercars veel, véél zwaarder waren dan de coupéversies vanwege alle loden pijpen en stalen spoorstaven die erin getimmerd moesten worden zodat ze niet op de eerste de beste drempel in tweeën braken? De Huracán heeft dat allemaal niet nodig.

De basis van koolstofvezel en aluminium is zo sterk dat alleen de a-stijlen wat verstevigd hoefden te worden. Het overige extra gewicht is allemaal gaan zitten in de dakconstructie, inclusief motoren, los te openen achterruit en verborgen roll-bars die tevoorschijn schieten als je de Huracán ondersteboven zou leggen. Maar naast de Ferrari 488 Spider, die maar 50 kilo zwaarder is dan de GTB – en dat met een stalen dak – slaat de 1.542 kilo zware Lambo toch een beetje een (heel mooi) modderfiguur.

9. Je bent ogenblikkelijk een celebrity

Miami Beach is gek op Lambo's. Zeker als er geen dak op zit, ze in een felle kleur zijn gespoten en een vies geluid maken. Iedereen van padvinders tot reuma-patiënten komen gillend op de Huracán af en staan er met open mond naar te kijken. Met deze auto val je op, en dat is vast voor veel mensen een reden om 'm te kopen. Ook al scoor je er buiten Florida misschien andere reacties mee.

10. Er komen nog meer spannende Huracáns aan

Als we CEO Stephan Winkelmann en hoofd R&D Maurizio Reggiani vragen of er ook een achterwielaangedreven LP580-2 Spyder komt, of een hardcore-model dat samenhangt met de aankomende Superleggera, wordt er veel geglimlacht en geknipoogd en klinkt het van 'tja, dat zullen we maar moeten afwachten, nietwaar?'. Dus als je nog even geduld kunt opbrengen voor een heftiger open Huracán, zal het niet voor niets zijn…

Reacties