Nu maart erop zit, weten we hoeveel nieuwe auto’s er zijn verkocht in het eerste kwartaal van 2024. In Nederland zijn dat er ruim 100.000 waarvan bijna 30 procent elektrisch is. Daardoor is nu ruim 5 procent van alle auto’s in Nederland volledig elektrisch. In aantallen zijn dat bijna een half miljoen van de 9,5 miljoen Nederlandse auto’s. En het aandeel van EV’s bij de Nederlandse autoverkopen stijgt iedere maand, ook in maart van 2024.

Net als in februari zijn er weer meer nieuwe EV’s verkocht dan pure benzineauto’s: ruim 13.000 elektrische auto’s tegen nog geen 8.000 met alleen een benzinemotor. Dat blijkt uit cijfers van de Bovag. Hybrides blijven de koploper qua aandrijflijnen bij nieuwe auto’s. In maart zijn er ruim 15.000 nieuwe auto’s met een hybride aandrijflijn verkocht. Drie daarvan zijn de eerste Nederlandse Lamborghini Revuelto’s.

Tesla is terug van weggeweest

In februari liet Tesla het een beetje afweten, maar in maart komt het merk ijzersterk terug. De Model Y is het bestverkochte model onder alle nieuwe auto’s in Nederland van afgelopen maand, gevolgd door de Model 3. Om de populariteit van de Model Y nog maar eens te benadrukken: er werden meer nieuwe Model Y’s verkocht in maart dan alle nieuwe Volkswagens en Mazda’s bij elkaar opgeteld.

Ondanks de grote verkoop van de Model Y en Model 3 is het Tesla niet gelukt om het bestverkopende merk van maart 2024 te worden. Die eer is aan Toyota. Het Japanse merk verkocht twintig nieuwe auto’s meer dan Tesla. Dat is grotendeels te danken aan de Aygo X, waarvan er ruim 1.400 werden verkocht. Ook de Yaris (783 stuks) en Yaris Cross (751 stuks) dragen bij aan het succes in maart.

Achter Toyota en Tesla volgt Volvo waarvan er, net als afgelopen maanden, weer een boel XC40’s en EX40’s zijn verkocht. Toch is dit model niet de bestverkochte Volvo. Met maar liefst één hele auto verslaat de nieuwe EX30 zijn grote broer. Kijk je naar het eerste kwartaal dan is de hybride XC40 en elektrische EX40 nog wel de leider: 3.753 auto’s tegenover 1.591 EX30’s.

Bestverkochte auto’s in maart 2024 in Nederland

  1. Tesla Model Y – 2.386
  2. Tesla Model 3 – 1.510
  3. Toyota Aygo X – 1.412
  4. Volvo EX30 – 1.173
  5. Volvo XC40 – 1.172 (waarvan 983 elektrisch)

Bestverkochte automerken in maart 2024 in Nederland

  1. Toyota – 3.979
  2. Tesla – 3.957
  3. Volvo – 3.494
  4. Kia – 3.006
  5. BMW – 1.988

Bestverkochte elektrische auto’s in maart 2024 in Nederland

  1. Tesla Model Y – 2.386
  2. Tesla Model 3 – 1.510
  3. Volvo EX30 – 1.173
  4. Volvo XC40 – 983
  5. Kia Niro – 646

Aantal verkochte auto’s per brandstofsoort in maart 2024

  1. Hybride – 15.406
  2. Elektrisch – 13.051
  3. Benzine – 7.991
  4. Diesel – 415
  5. LPG – 256

Reacties

  • Realist heeft op 2 april 2024 geschreven:

    Wereldwijd nemen de Tesla verkopen een duik. In Nederland worden ze ook alleen nog maar verkocht tegen dumpprijzen. De beurskoers is al bijna 45% (!) gedaald sinds ze met die dumpprijzen begonnen zijn. Beleggers maken zich terecht zorgen.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 2 april 2024 geschreven:

    Dat er minder brandstof-auto’s worden verkocht is natuurlijk een uitgemaakte zaak. Omdat de consument zelf als volwassen autorijder gaat uitmaken waarmee hij zich zal blijven voortbewegen.En als de bla-bla-bla verhalen over de verkoop van de Elektrische auto’s kan zo de bekende doofpot is.Alleen de Elite groep die boven de voetselbank leven en vaak bewust in een verplichte E-Auto moeten gaan rijden.En dat heet de contradictie of te wel de tegenstellingen,vooral in de dagelijkse TV reclame spotjes die E-auto’s laten zien,die ver boven het inkomen van net boven het minium loon niet betaalbaar zijn.Vooral als straks als de Subsidie-pot en ook de gratis wegenbelasting en andere voordelen zullen wegvallen,dan wordt het een heel ander verhaal.En daarnaast waar zet je bij de appartementen de laadpalen neer?Daarnaast het gevaar van Black-Outs Stroomnetuitval,omdat de zuivere sinus van 50 hz wisselspanning kan gaan veranderen,omdat zoals ik al eerder beaamden globaal 15 jaar geleden de stroomkabels en de transformatoren hadden moeten vervangen,en vooral in de 110 KV middelspanning.En die milieu-clubjes die bepalen ook niet in wat de consument zal gaan rijden.En zolang de concument de E-Auto’s links laten staan en met een grote boog laten staan.Inzake dat miljoenen Europeanen zullen blijven rijden met een Caravan/Boedelbak/Aanhangwagen naar hun vakantie-gebieden ergens op de Duizenden Campings in Europa.En vooral de Duitsers krijg je niet uit hun Diesel motoren-aandrijvingen.En dat heet ook Status.Om hun super zware Caravans te gebruiken in hun beleving van heel veel vakantie-genot etc.En Shell zal niet kunnen voorkomen,wat de consument zelf zal bepalen,en die verschrikkelijke miliegroepen ook niet.En dat is de sterkte van de auto-rijders waar kies ik voor.Maar wel de ontwikkelingen in de waterstof- Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie,en daarnaast zijn de bekende caravan-bedrijven bezig met de ontwikkeling van de Caravans met een eigen elektro-motor.Maar als ik 100.00 europ moet betalen voor de totale aankoop ,dan ga je toch niet meer Camperen,dan ga je toch naar een tropich eiland met een 5 sterren hotel ,om een paar weken je verdiende vakantie te gaan vieren.En de Rechter kan ook aan die milieu-groepjes vragen,waarom hun ouders ze op deze verschrikkelijke wereld hebben gezet,maar waarom ze de nodige sperma niet door een afval-putje hebben laten verdwijnen.En zo een bekende Bioloog vertaalde: er zijn te veel mensen op de wereld:er zijn teveel mensen in Nederland,en met heel veel minder inwoners in Nederland,hadden we niet zoveel klimaat/milieu problemen,want ook klimaat-milieu artiesten moeten ook eten/plassen/poepen.En dat geeft de verkeerde diffirentiatie in onze samenlevingsverbanden/denkbeelden,en wie zijn daar de schuld aan! roept u maar.Makkelijk om de Shell de schuld tegeven,als je over te weinig kennis beschikt,en luistert naar de verkeerde Denkbeelden.Lazer op met die klimaat/milieu groepjes,die onze hele maatschappij willen ontvrichten,en vooral de landelijke Media doet daar aan mee.Resumerend: in wat voor land ben ik terecht gekomen met mijn leeftijd van 80 jaar!.En kan de Rechters daar voor mij ook een antwoordt op geven,voordat ik euwig mijn ogen zal sluiten.En uiteenvalt in Waterstof:alles is ontstaan uit waterstof.Adieu.

    • hans peperkamp heeft op 2 april 2024 geschreven:

      Er zijn vorig jaar nog nooit zoveel nieuwe en gebruikte brandstof-auto’s en Caranvans verkocht,en vertaalt zich dat autorijders blijven rijden met hun brandstof-aangedreven auto’s.En ook blijven rijden,met brandstof-auto’s die met gemak 200/300.000 km kunnen rijden,en ook met gemak de leeftijd van 20 jaar kunnen halen,en dat zijn de echte prijsvechters in kosten en afschrijvingen van hun huidige moderne Auto’s.En daarnaast zullen de klimaat/ milieu activisten en ook de Rechters niet kunnen bepalen,waarmee de automobilist zal aanschaffen,maar ook niet welke krant.maar ook niet welke politieke partij,maar ook niet als voormalig Satelliet-specialist welke omroepen ik wel en niet mag ontvangen,dat Recht hebben ze totaal niet,we leven niet in Noord-Korea.Ik heb via de E-mail Op1 praat-TV Praatprogramma benadert,voor de exacte kennis overdracht,en dat is heel divers in Technologische kennis overdracht,ik kan mijzelf niet daarmee uitnodigen om deel te nemen via onze STAATSOMROEP,in een debat maar met wel de exacte kennis overdracht,zoals ze vaak weergeven,dat we alle maal E-Auto moeten gaan rijden.IK MAAK GEHAKT VAN ZE,met mijn parate kennis,maar de kijkers worden voor dom versleten,daarom worden de echte Techneuten buiten het zicht van de Camera en de Media gehouden,ze als Prof D’r Ing’ met voorkennis niet de kans krijgen om in te gaan,om die klimaat/milieu groepen,die elke keer de media halen GEHAKT van te maken.En dat is het dilemma hier in Nederland.via: NDR.de THEMEN A-Z klik op:Energiewende en Windkraft etc(in kunt vertalen in de Nederlandse taal)Daar kan de NPO een voorbeeld aannemen van deze Duitse Deelstaat Omroep,geeft ook weer dat de Duitse MODERATORS veel meer beschikken over technologische kennis overdracht.Resumerend:SCHAAM JE EIGEN PRESENTATOREN VAN DE NPO/COMMERCIELE OMROEPEN.HET IS OM TE HUILEN,WAARMEE DE KIJKERS WORDEN AFGESCHEEPT.VERZONDEN VANAF MIJN SMART PHONE.

      • Laat je nakijken heeft op 3 april 2024 geschreven:

        Gast wat een geraaskal. Denk je echt dat iemand dit leest???

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)