In de grote (en echt bestaande) lijst van automerken met een voorkeur voor ingrijpende facelifts komt BMW niet voor. Geen enkel Duits merk, wat dat betreft. Voor de 1-serie besloot BMW dat nieuwe led-koplampen, getinte achterlichten, zwarte nieren en een nieuw sierstukje voor de uitlaat afdoende was.

Dat kan dus erger?

In 2003 maakte BMW het wel erg bont. Die zomer was het bijzonder warm en in Rotterdam maakte men de eerste kapsalon. Beide gebeurtenissen kunnen ten grondslag liggen aan deze indolente ingreep. Hoe dan ook: BMW kwam in dat jaar met de facelift van de BMW M3 E46. Intimi noemen het de 2003.5-generatie.

Wat was er anders?

Hint: twee dingen transformeerden. Je moet helemaal naar de achterkant van de auto lopen om te zien wat BMW veranderde, en dan heel dichtbij gaan staan. Nog een stapje dichterbij. Kom op, nog één stapje. De eerste verandering heb je inmiddels gespot: de led-achterlichten. De tweede? Kijk nog eens goed. Juist: de greep van de achterklep is een fractie breder geworden. Jazeker: de meest ingrijpende facelift ooit. Op de plaatjes is de blauwe M3 trouwens het gefacelifte exemplaar.

Wat erg, zeg.

Zie het niet als klaagzang. De BMW M3 E46 benaderde (zeker in die tijd) de perfectie: een geniaal schreeuwende zescilinder, een heerlijk tijdloos design. En die uitlaten. Oef, die uitlaten. We verbazen ons gewoon zelfs nu nog over de behoefte van BMW om tóch nog de achterklep aan te passen. Ach, hopelijk hebben ze zich de kapsalon goed laten smaken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)