'Aardgas (CNG) is de schadelijkste brandstof'

De elektrische auto is, inclusief productie, het beste voor het klimaat. Áls je groene stroom laadt

Foto('s): SeatSeat Leon op CNG Aardgas tanken
Seat Leon op CNG Aardgas tanken

Het is geen probleem om met je snufferd achter een elektrische auto te hangen en diep in te ademen – lokaal is het de milieuvriendelijkste auto die er is. Of misschien zijn dat waterstofauto’s, omdat ze de plantjes water geven. Maar hoe zit het als je gaat kijken naar de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de bouw van de elektrische auto en van de accu? En hoe zit het bij een conventionele auto? Het Vlaamse VRT deed uitgebreid onderzoek hiernaar en keek onder meer naar de bouw van de auto, de lokale uitstoot, het onderhoud en het aanmaken van de brandstof. Ze kwamen tot een stel interessante conclusies.

Het werd een lijvig artikel waarbij elk onderdeel los onder de loep werd genomen. We fietsen er, voor jouw gemak, even snel doorheen. Te beginnen met de productie: elke auto veroorzaakt ongeveer net zoveel CO2-uitstoot bij de productie, alleen is het de batterij die bij een EV nog eens 60 procent extra uitstoot veroorzaakt. Bij een waterstofauto is het zelfs nog meer, omdat de waterstofcel ook nog gebouwd moet worden. LPG-auto’s worden helaas niet meegenomen.

De uitstoot bij gebruik is redelijk vanzelfsprekend. Diesel- en benzineauto’s zorgen voor de meeste uitstoot, gevolgd door aardgas (CNG). Waterstofauto’s en elektrische voertuigen stoten lokaal niets uit. De uitstoot bij onderhoud is ook verwaarloosbaar. Bij de aanmaak van brandstof wordt het plots interessant. ‘Aardgas bestaat namelijk voor 80 tot 90 procent uit methaan en dat is een broeikasgas dat 28 keer agressiever is dan CO2’, zo meldt VRT. Het gas is schadelijk wanneer een deel weglekt, en dat gebeurt bij verwerken en transporteren altijd.

Screenshot VRT.be

Door de hoge uitstoot tijdens de productie komen auto’s op CNG onder aan de lijst van meest klimaatonvriendelijke auto’s. VRT kroont de elektrische auto als de winnaar, maar hierbij  moet wel een zeer belangrijke kanttekening geplaatst worden: ze gaan ervan uit dat de elektrische auto met groene stroom geladen wordt. En zoals je weet, is dat niet altijd het geval.

Reacties
  1. Jan zegt op 23 januari 2020 om 22:36:

    Groene stroom , last me niet lachen 😂
    Ja , als je een kabel van de windmolen of zonnepaneel rechtstreeks naar je laadpaal aanlegt. En dan naar het centrum van amsterdam zeker😂.
    Electronen zijn allemaal hetzelfde ongeacht waar ze opgewekt worden en hebben geen MAC adres of PID code.
    Dus hoe denk je die selectie te maken als alles aan elkaar hangt?
    En dat electron wat de windmolen uit de spoel van de generator perst, wordt aan de andere kant van de spoel weer aangevuld door een electron uit de centrale.
    Dus zolang niet alles groen is
    komt dat tesla electron misschien wel van een duitse kolencentrale !
    Maar ja dat willen de klimaat fantasten niet zien. Het klimaat wijzigt omdat de aarde iets gekantelt is , de aardbevingen en de vulkaanuitbarstingen van de laatste jaren en verhoogde zonnestormen veroorzaken dat, en niet de altijd al aanwezige Co2.

    • Nobody zegt op 26 januari 2020 om 08:43:

      Maar waar denk je dan dat al die vulkaanuitbarstingen , aardbevingen en zonnestormen vandaan komen? Dat is juist te herleiden aan het kapot maken van de bodem, ozon en opwarmen van de aarde. bovendien moeten we natuurlijk ergens beginnen. Er moet veel meer geld gestoken worden in de ontwikkeling groene stroom.

  2. Artur zegt op 23 januari 2020 om 18:23:

    Zo willen ze van forsiele brandstoffen af
    En proberen electrische wagens goed te praten.
    Maar als je een electrische wagens accu’s wil maken is veel vervuilende en hogere co2 uitstoot.
    Dan gas of benzine / diesel
    Wereldwijd rijd. Meer forsiele brandstof voertuigen dan electrische auto / trein / vliegtuig / scheepsvaard.

  3. Bontempi zegt op 23 januari 2020 om 11:55:

    Over LPG durven ze niet schrijven, want dan kunnen ze de elektrische niet meer verkocht krijgen!!! En de batterij kunnen ze maar voor 50% recycleren, dat wordt nergens verteld!!!

  4. Willie zegt op 23 januari 2020 om 10:06:

    Wat een dom gelul zonder inhoud ……kan het niet anders uitdrukken

  5. Bert zegt op 22 januari 2020 om 23:12:

    Een waterstof auto heeft aan CO2 uitstoot 2x zoveel nodig voor de battery dan de electrische auto? Ik begrijp iets niet denk ik.

    • Jos Meijer zegt op 23 januari 2020 om 10:19:

      Om waterstof te maken is electriciteit nodig. Bij dat proces gaat zo’n 30‰ verloren. Bij het comprimeren en transport nog eens 20%

  6. G.van.slimming zegt op 22 januari 2020 om 22:47:

    Mijn reactie is ze schreeuwen wel dat de electrische schoon is maar om die energie te verkrijgen gebruiken ze gas olie of electra door windturbines en kolen dat is niet erg schoon te noemen en waar gaan de afgedankte baterijs naar tor naar africa daan stoppen ze het in de grond oh wat schoon?

  7. Luc Steenwinkel zegt op 22 januari 2020 om 22:30:

    Wat slaan ze de plank mis door LPG niet meetenemen in de test! Minachting van deze mooie brandstof!

  8. Pedro zegt op 22 januari 2020 om 20:11:

    Oneerlijk vergelijk … Want als je bij een electrische auto uitgaat van groene energie waarom dan bij een CNG voertuig niet van bio-gas aangezien de meeste pompen dit aanbieden? Hoe bedoel je een lobby voor electrische voertuigen

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws